۱۹ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۲۸۶۱

عطنا – یک استاد دانشگاه معتقد است «احتمالا دلیل این که تورم در استان تهران نسبت به استان‌های دیگر کمتر است، مربوط به اقلامی می‌شود که محل توزیع آن‌ها از استان تهران است. هزینه‌ حمل کالاها متفاوت است و این هزینه حمل، تفاوت قیمت ایجاد می‌کند.»
 
در چند سال اخیر افزایش نرخ تورم یکی از مشکلات اصلی مردم بوده است. نرخ تورم معمولا به چند صورت و در بازه‌های زمانی مختلف اعلام می‌شود. در آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم در خرداد ماه افزایش یافته؛ به طوری که تورم سالانه ۴۳ درصد و تورم ماهانه ۲.۵ درصد افزایش یافته و تورم نقطه به نقطه نیز نسبت به خرداد ماه سال قبل به طور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد داشته است.
 
در این میان استان تهران با تورم ۴۳.۱ درصدی کمترین میزان تورم در بین استان‌های دیگر را دارد. به عبارتی هزینه خانوارهای استان تهران در مقایسه با سال قبل ۴۳.۱ درصد رشد داشته، ولی سایر استان ها افزایش هزینه بیشتری داشته‌اند. در بین ۳۱ استان، ۱۵ استان با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند که خانوارهای ایلامی با تورمی حدود ۵۶.۱ درصد در مقایسه با پارسال در صدر قرار دارند. این آمار همچنین نشان می دهد نرخ تورم در سایر استان های مرزی نیز به نسبت بیشتر است.
 
در این باره دکتر حسین توکلیان استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با رسانه‌ تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) گفت: «احتمالا دلیل این که تورم در استان تهران نسبت به استان‌های دیگر کمتر است، مربوط به اقلامی می‌شود که محل توزیع آن‌ها از استان تهران است. هزینه‌ حمل کالاها متفاوت است و این هزینه حمل، تفاوت قیمت ایجاد می‌کند.»
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «در مورد استان‌های مرزی باید یک نکته را مدنظر قرار داد. این استان‌ها به دلیل وجود بازارچه‌های مرزی بسیار مورد توجه همسایگان قرار می‌گیرند. مردم کشورهای همسایه برای خرید به استان‌های مرزی ما مراجعه می‌کنند. در خرید کالا به این صورت، چون پرداخت به صورت ارز انجام می‌شود و از دیگر سو به این دلیل که تقاضا برای کالا بالاست، قیمت اجناس بالاتر می‌رود و بدین ترتیب تورم افزایش می‌یابد. این روند باعث می‌شود تا خرید کالا از بازارهای مرزی ایران برای مردم کشورهای همسایه ارزان تمام شود و در نتیجه تقاضا برای کالا افزایش پیدا کند. وقتی هم که تقاضا افزایش یابد، قیمت افزایش پیدا می‌کند.»
 
توکلیان در ادامه درباره بالا بودن نرخ تورم در استان‌های غیر مرزی نسبت به تهران، گفت: «در مورد استان های غیرمرزی هم باید هزینه‌ حمل و نقل و کرایه‌های بالا را یکی از دلایل افزایش قیمت کالا دانست. در مورد استان ایلام که بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است، باید به درآمد پایین در این استان نیز توجه کرد. این موضوع باعث شده است تا وخامت اوضاع تورمی در این استان شدیدتر باشد. تمرکز درآمد در استان تهران است و هر چه که از مرکز دور شویم، توزیع درآمد کمتر می‌شود. در مورد استان‌های مرزی تقاضای زیاد برای کالا به همراه درآمدهای پایین، به تورم دامن زده است. در واقع شهرهای مرزی با مشکلی مضاعف روبه‌رو هستند.»
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به نوع کالاهای صادراتی در مناطق مرزی و تاثیر آن روی نرخ تورم، بیان کرد: «در مورد شهرهای مرزی، تقاضایی که در مورد کالا وجود دارد، بیشتر از نوع اقلام مصرفی کشاورزی است. در حالی که کالاهای صنعتی در صادرات اهمیت ویژه‌تری دارند. اما صادرات این کالاها تاثیر مستقیمی روی زندگی مردم ندارد. از دیگر سو، ما به دلیل این که در بخش‌های دیگر تولید نداریم، عمده صادراتی که صورت می‌گیرد در مورد محصولات کشاورزی است. این محصولات در بازارچه‌های مرزی به ریال فروخته می‌شود و بدین ترتیب تورم افزایش پیدا می‌کند. مساله‌ دیگر نیز تفاوت نرخ ارز و قاچاق است که به تورم در شهرهای مرزی دامن‌ می‌زند.»

دلایل پایین بودن نرخ تورم در تهران نسبت به سایر استان ها

 

دلایل پایین بودن نرخ تورم در تهران نسبت به سایر استان ها

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار