۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۵۳
کد خبر: ۳۰۱۳۴۵
رتبه بندی
عطنا | نظام رتبه‌بندی کیواس (QS)  دانشگاه‌های جهان، به تازگی بهترین دانشگاه‌های دنیا را منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، در رتبه بندی اخیر نظام کیواس (QS) که گزارش آن روی سایت این مرکز (لینک) منتشر شده است، تنها دو دانشگاه ایرانی شریف (رتبه 409) و امیرکبیر (رتبه 407) توانستند رتبه بالای 500 را کسب کنند. سه دانشگاه علم و صنعت، شیراز و تهران در میانه رتبه 500 تا 1000 قرار گرفته اند و مابقی دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بالای 1000 قرار گرفته اند. در رتبه جهانی اعلام شده از سوی این موسسه، دانشگاه ام‌آی‌تی رتبه نخست را با نمره کل 100 از 100 کسب کرده است. در رتبه های بعدی سه دانشگاه امریکایی دیگر استنفورد، هاروارد و کالیفرنیا جای دارند. دانشگاه آکسفورد انگلیس در جایگاه پنجم قرار دارد.

در رتبه بندی تایمز timeshighereducation (لینک)، دانشگاه آکسفورد در جایگاه اول قرار دارد، بعد از آن دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد، کالیفرنیا و ماساچوست در جایگاه های بعدی قرار دارند. در این رتبه بندی تنها نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابا در رتبه 371 تا 400 به چشم میخورد. در این رتبه بندی اسم دانشگاه شرف هم در میانه رتبه 401 تا 500 به چشم میخورد.  در رتبه بندی دیگری از USnews (لینک) دانشگاه پرینستون، هاروارد و کلمبیا رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی کیو اس Quacquarelli Symonds  به اختصار QS یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که هر سال توسط شرکت کاکارلی سیموندز منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی بین سالهای ۲۰۰۹–۲۰۰۴ به صورت مشترک با رتبه‌بندی تایمز منتشر شده‌است و پس از آن هریک اقدام به انتشار رتبه‌بندی مستقل نموده‌اند.

برخلاف رتبه‌بندی تایمز که اقدام به استفاده از روش جدیدی برای رتبه‌بندی کرده‌است، کیواس همچنان از همان روش قدیمی مشترک خود با تایمز استفاده می‌کند. کیواس با همکاری با پایگاه الزویر، توانسته‌است به یک سیستم ربته‌بندی کلی جهانی برای دانشگاه‌ها و موضوعی برای رشته‌های مختلف تحصیلی دست پیدا کند.

در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها بر اساس چهار شاخص اصلی "شهرت علمی"، "اعتبار کارفرمایی"، "استنادات پژوهشی" و"شاخص H " که معیاری برای اندازه‌گیری بهره‌وری و کار منتشر شده از یک دانشمند است، ارزیابی می‌شوند. در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس بیشترین سهم را در ۱۰ رتبه اول از آن خود کردند.

انتقادات در نوع رتبه بندی کیواس


ابهامات زیادی در مورد کامل بودن داده ها و صحت سیستم رتبه بندی کیو اس وجود دارد. برخلاف دیگر سیستم های معروف رتبه بندی مانند تایمز، یو اس نیوز و رتبه بندی شانگهای، رتبه بندی QS دانشگاه های آمریکایی را در رتبه های ضعیف تری قرار می دهد.

دیوید بلنچ فلاور، محقق و اقتصاددان بریتانیایی این سیستم رتبه بندی را کاملا بی معنی خوانده است. او در این زمینه گفته است: "رتبه بندی کیو اس کاملاً اشتباه است و هیچ کس نباید اعتبار خود را در این زمینه بگذارد. نتایج براساس یک روش کاملاً ناقص است که میزان تحقیقات دانشگاه ها در این رتبه بندی اهمیت زیادی ندارند. کیو اس یک شاخص ناقص است و نباید به نتایج آن اعتماد کرد.

برایان لایتر، فیلسوف و حقوق دان آمریکایی نیز رتبه بندی موضوعی کیو اس را مورد انتقاد داده است. به گفته لایتر بسیاری از برنامه ها و رشته های تحصیلی معروف دانشگاه ها که در دیگر سیستم های رتبه بندی از جایگاه بالایی برخوردار هستند در این سیستم دارای رتبه های ضعیفی هستند و دلیل مشخصی برای این مساله وجود ندارد.

فیلیپ آلبچ، استاد و محقق کالج بوستون، در یک مقاله با عنوان جهانی سازی رتبه های کالج ها و دانشگاه ها اعلام کرد: "رتبه بندی کیو اس پر ایراد ترین سیستم رتبه بندی است. این سیستم مقدار زیادی به شهرت دانشگاه ها توجه می کند و دانشگاه ها در طول سال های متوالی دچار تغییر رتبه های زیادی می شوند که این قابل قبول نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار