۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۹۷۰۳۹
157612054

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: کتاب «چارچوب» مبتنی بر رویکردهای نوین آموزشی و یافته‌های علم آموزش زبان دوم به غیرفارسی‌زبانان، برای آموزش دستور زبان نوشته شده است.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، دکتر رضامراد صحرایی با اشاره به فعالیت بنیاد سعدی در زمینه چاپ کتاب آموزش زبان فارسی چارچوب برای علاقه‌مندان فارسی‌آموز گفت: فارسی در کشورهای زیادی تدریس می‌شود و سابقه تدریس آن در بعضی از دانشگاه‌ها به حدود سه سده می‌رسد.
این استاد دانشگاه افزود: ما در آموزش زبان فارسی تمرکز ویژه روی دستور زبان داریم و برای آموزش دستور زبان کتاب‌های بسیاری نوشته شده که متأسفانه به دلیل رویکرد تجویزی یا توصیفی، هیچکدام منتهی به یادگیری زبان فارسی نشدند. معمولاً این کتاب‌ها اطلاعات زیادی درباره زبان می‌دهند، اما خود زبان را در فرد تثبیت نمی‌کنند و باعث یادگیری نمی‌شوند. دلیل انتخاب نام چارچوب این است که دستور اسکلت زبان است و مابقی اجزای زبان روی آن پیاده می‌شود.
وی با اشاره به اقبال به کتاب چارچوب در بسیاری کشورها اظهار کرد: چاپ دوم کتاب در آینده با ویراستی قابل توجه در تصویرگری و محتوا عرضه می‌شود. همچنین مراحل اولیه مجوزهای چاپ جلد دوم کتاب چارچوب هم تا پایان شهریور پشت سرگذاشته خواهد شد.
صحرایی درباره طیف مخاطبان کتاب چارچوب تشریح کرد: این یک مجموعه آموزشی است که تا سه جلد پیش می‌رود و مخاطبان جلد اول این کتاب فارسی‌آموزان ایرانی و غیرایرانی سطوح مقدماتی و پیش میانی هستند. در استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی تدوین شده به کمک بنیاد سعدی آموزش زبان در هفت سطح طراحی شده است؛ سطح N معادل سطح نوآموز، سطح A  مقدماتی، سه سطح B شامل B۱ ، B۲ و B۳ معادل پیش میانی، میانی و فوق میانی و دو سطح C که معادل پیشرفته و ماهر هستند.
وی ادامه داد: این کتاب برای فارسی‌آموزان سطح مقدماتی یعنی؛ A  و سطح پیش میانی B۱ نوشته شده است و جلد دوم چارچوب که محتوای آن در دست تألیف است، برای سطح B۲ و B۳ است و امیدواریم جلد بعدی به زودی آماده شود که برای سطح C۱ و C۲ خواهد بود.
صحرایی یادآوری کرد: کتاب چارچوب پر از تصاویر واقعی و رئال است و موقع تورق کسی باور نمی‌کند که امکان درس دادن دستور زبان به این صورت وجود داشته باشد، چون در دستور زبان‌های سنتی رابطه را بین صورت و معنا برقرار می‌کنیم، اما از کاربرد ارتباطی آن غافلیم، اما در چارچوب یک مکالمه یا متن خواندنی و شنیدنی دارند که در دل آن یک متن واقعی مبتنی بر نیاز یک فارسی آموز وجود دارد که فرد آن را یاد می‌گیرد.


او تاکید کرد: کتاب چارچوب یک نسخه الکترونیک دارد که با هماهنگی مؤسسه ای نسخه مالتی مدیای (چندرسانه‌ای) آن در قالب لوح فشرده عرضه می‌شود و کاملاً خودآموز است. همچنین خود کتاب فایل صوتی کاملی دارد و در عین حال یک QR کد روی کتاب وجود دارد که با اسکن آن،  کل فایل‌های صوتی و نحوه آموزش آن از راه بنیاد سعدی از طریق گوشی همراه در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد و یک کلیپ آموزشی ۲۵ دقیقه‌ای هم برای نحوه آموزش آن تهیه شده است.
صحرایی در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی از جلد اول کتاب چارچوب  استقبال کردند؟ گفت: کتاب‌های ما در دو گروه مخاطب گسترده دارد؛ یک گروه فارسی‌آموزان آزاد هستند که در نمایندگی‌های بنیاد سعدی در سراسر جهان فارسی یاد می‌گیرند و گروه دیگر مخاطبان در مدارس هستند. به عنوان مثال، در مدارس آسیای مرکزی مانند کشور قرقیزستان در پایه پنجم و ششم درس فارسی دارند و کتاب گام اول و چارچوب تدریس می‌شود یا در مواردی در دانشگاه‌ها درس دو واحدی یا سه واحدی اختیاری زبان دوم تدریس می‌شود.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: کتاب برای تمام نمایندگی‌های بنیاد سعدی در سراسر جهان معرفی شده و بعضی کتاب‌هایی داشتند که به طور طبیعی قصد دارند از آن استفاده کنند و بعد وارد نظام آموزشی جدید شوند و معلمان در بعضی موارد هم احساس می‌کنند اگر کتاب‌های جدید تدریس شود، راحت‌تر هستند.


گفتنی است، بنیاد سعدی در سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور، تاسیس شد و کار خود را به صورت رسمی از اول اردیبهشت ۱۳۹۲ آغاز کرد. این بنیاد ضمن تالیف کتاب های آموزشی زبان فارسی، تربیت مربی، همه‌ساله دوره های آموزشی را در این راستا برای مدرسان زبان فارسی دنیا برنامه ریزی و اجرا می کند، همچنین برگزاری دوره های دانش افزایی برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان و رشته های مرتبط از دیگر فعالیت های این بنیاد است. تالیف ۱۶ عنوان کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی، برگزاری ۲۰۵ دوره‌ آموزش زبان فارسی با ۱۰ هزار فارسی‌آموز و تربیت معلم، فعالیت در فضای مجازی برای آموزش زبان فارسی بخشی از فعالیت های این نهاد است که به صورت هیات امنایی و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور (رئیس هیات امنا)، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (دبیر هیات امناء)، رئیس بنیاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، رئیس سازمان صدا و سیما و ۵ نفر صاحب نظر در حوزه زبان و ادبیات فارسی به پیشنهاد رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تأیید هیئت امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست غلامعلی حداد عادل، اداره می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار