۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۷۹۶۴۱
مراسم ۶۰ سالگی مدرسۀ اقتصاد

مراسم ۶۰ سالگی مدرسۀ اقتصاد همزمان با گردهمایی دانش آموختگان این دانشکده برگزار شد.


به گزارش عطنا، دکتر طائی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: ۶۰ سال قبل در یکی از سال های خوب این دیار، اندیشه ورزان خردمندی، بنا به ضرورت نهادسازی های اقتصادی و اجتماعی در آن روزگار در کنار تاسیس بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، تدوین حساب های ملی و انجام سرشماری های نفوس و مسکن، گسترش مدارس ابتدایی و متوسطه، سدسازی ها و گسترش بنادر، جاده ها و انواع زیرساخت های فیزیکی به بنای نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی به نام مدرسۀ عالی بازرگانی همت گماردند.


وی افزود: این نهاد اینک به درخت تنومند و باروری تبدیل شده است که در طول حیات خویش به پرورش انسان هایی پرداخته که همواره برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و آگاه، گام های موثری برداشته اند.


طائی تصریح کرد: به پاس تلاش های بی شائبۀ همۀ کسانی که برای تاسیس، تثبیت و تحول این نهاد جان فشانده اند بر آن شدیم که با همکاری مجلۀ علمی و فرهنگی بخارا و انجمن دانش آموختگان اقتصاد، جشن ۶۰ سالگی شب مدرسۀ اقتصاد را برگزار کنیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: بنیان گذاران این مدرسه، تلاش می کردند در چارچوب برنامه های درسی و سرفصل های دروس، طرح درس هایی برای دانشجویان ارائه دهند تا به آنها کمک کنند تا مشکل کسب و کارهای ایرانی را دقیقاً آسیب شناسی و از فرایند پویا شدن کسب و کار حمایت و مددکار صاحبان کسب و کار ملی نیز باشند.


او یادآور شد: بنیادگذاران این مدرسه با تاریخ نیز آشنا بودند و می دانستند کسب وکارها در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در بستری از نهادهای حقوقی و سیاسی کارکردهای اقتصادی لازم را برای جامعۀ خویش داشته اند و ذهنشان مسبوق به سابقۀ رفتار کشورهای پیشرفته بود که اصلاح نظام اداری، سازمان پذیری اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و نوآوری های تکنولوژیکی را نظام واره ای لازم برای پشتیبانی از بخش های مولد تولید ملی می دانستند و حتی اگر لازم می شد برای حمایت از کسب و کارهای ملی در عرصۀ نظام داخلی و بین المللی از توپ و اسلحه نیز برای افزایش ثروت اقتصادی استفاده می کردند.


طائی گفت: خوب اندیشان آن روز دیار ما می دانستند که سپهردانایی سطح عمومی سواد، تخصص، آگاهی اجتماعی، سطح اطلاعات دانش، ارتباطات، تنوع و کارکرد رسانه ها، تجربیات و ارزش ها و چگونگی بهره مندی جامعه از آنها و همچنین نهادها و فرایندهای آموزشی جایگاه اندیشه و تفکر در نزد مردم، توجه به علم و علم پذیری در استفاده و حل مسائل عمومی جامعه در گذار به مراحل بالاتر توسعه بسیار اساسی و مهم است. بدین منظور یکی از اهداف مدرسۀ عالی بازرگانی را تربیت کارشناسان و مدیران مجرب برای دستگاه های دیوانی و بخش خصوصی تعیین کرده بودند که دولت های گوناگون بتوانند با تکیه بر بوروکراسی کارآمد، قدرت لازم را برای تحقق دموکراسی و تسهیل امر توسعه فراهم آورد.


وی در ادامه اظهار کرد: از مدرسۀ عالی بازرگانی تا دانشکدۀ امروز بیش از ۱۰هزار نفر به مقام دانش آموختگی نائل و در خدمت اقتصاد ایران در موقعیت های مختلف قرار گرفته اند.


او گفت: دانش آموختگان این نهاد در طول سال های حیات خویش همواره از سطح بالای اشتغال پذیری به معنای مجموعه ای از ویژگی های مهارتی، دانشی و فردی که احتمال یافتن شغل و موفقیت های فرد دانش آموخته را در شغل مورد نظر نمایش می دهد، برخوردار بوده اند و امروز نیز دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با شعار تحول از طرح درس تا اشتغال پذیری و کارآفرینی روزهای بهتری را برای دانش آموختگان در بازار کار کشور نوید می دهند.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: هم اکنون در این دانشکده ۵۰ عضو هئیت علمی رسمی و نزدیک به ۵۰عضو هئیت علمی مدعو مشغول آموزش ۱۴۰۰دانشجو در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. این عده علاوه بر تلاش روز افزون برای بروز رسانی و بومی سازی آموزه های خود به فعالیت های فوق برنامه که نه تنها باعث افزایش یادگیری می شوند بلکه در راستای آموزش الهام بخش و مشوق اشتغال پذیری و کارآفرینی و هدایت به سمت توسعۀ مهارت های ذهنی هستند توجه ویژه دارند.


طایی تصریح کرد: در نگاه ما، فعالیت های فوق برنامه همچنین به عنوان وسیله ای برای افزایش قابلیت های استخدام و یا به عنوان روشی برای به دست آوردن مهارت های مربوط به کسب و کار های آینده به دانشجو کمک می کند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنند و تصمیم های آگاهانه و متفکرانه تری بگیرند و تواناییشان را در برقراری ارتباط بهبود بخشند.


او گفت: سخت باور داریم همانگونه که فعالیت های فوق برنامه، مقوّم برنامه های آموزشی و تحصیلی است شور و هیجان، نشاط و امید نیز برای جامعۀ جوان دانشجویی مقوّم فعالیت های فوق برنامه است که در دستور کار دانشگاه علامه طباطبائی بویژه دانشکدۀ اقتصاد است.


طایی در پایان از تمامی همکاران و کارشناسان و کارکنان دانشکده و دانشگاه در تمامی بخش ها به خاطر همراهی ها برای برپایی این مجلس نکوداشت تشکر و قدر دانی کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار