۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۷۶۳۵۱
جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی

جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی گفت: حدود پنج سال پیش در همین نقطه تلی از خاک و در کنار آن مقداری تیرآهن زنگ زده وجود داشت. در همین حین که به اطراف نگاه می کردم چند دانشجو جلو آمدند و با حالت تعجب پرسیدند: شما رئیس دانشگاه شده اید؟ گفتم:بله. گفتند: ما برای چه درس می خوانیم؟ برای چه به دانشگاه آمده ایم؟


سلیمی ادامه داد: واقعاً سوال مطرح شده توسط دانشجویان، سوال جدی ای بود. بعضی مواقع دانشجویان سر راه یا در حال عبور جمله ای را می گویند و یک نکته ای را می شنویم که بسیار تاثیر گذار است. یکی از این تاثیرها را بعد از پنج سال می توان در چنین فضایی مشاهده کرد. تاثیر سیاست های اجرا شده را در شوق، شور، نشاط، دانش و آگاهی که بخشی از دانشجویان کسب کرده اند و همچنین احساس تاثیرگذاری گروهی از استادان و همکاران را که در چهره هایشان موج می زند، می بینیم. با توجه به اینکه در شرایط سخت اجتماعی هستیم و قاعدتاً شرایط در افکار  ما باید جور دیگری باشد، ولی می بینیم که می شود از تلی خاک و ناامیدی محیط های پرنشاط ساخت.


او در ادامه بیان کرد که دانشگاه علامه طباطبائی راه بسیار طولانی دارد تا به جایی برسد که شایستۀ استادان و دانشجویانش است، و ما توانسته ایم بخشی از این راه را طی کنیم.



سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوخته های نظری نیست


سلیمی گفت: در دانشگاه به سه دلیل به فکر اجرای طرح های مهارتی افتاده ایم. بسیاری از دانشجویان هنگام تحصیل احساس می کنند این کار برایشان سودمند و مفید نیست و نتایج نظرسنجی نیز آن را تایید می کند. این در حالی است که آموزش دادن و تربیت انسان های سودمند هدف اساسی ما است. سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوخته های نظری نیست بلکه به این معناست که بتوانند کارهایشان را در جامعه و بازار به نحو احسن انجام دهند. نظام آموزشی ما بسته های مشخصی در آموزش رسمی دارد و در این زمینه تکاپو نمی کند؛ در نتیجه ما آن را در حوزۀ علوم انسانی تکمیل می کنیم. مهندسان ما هنگامی که وارد بازار کار می شوند مهارت های لازم را ندارند، همین امر ما را بیشتر به فکر فرو برد که در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی باید چه کنیم؟ لذا به شدت در این اندیشه فرو رفتیم که طرح مهارت افزایی را دنبال کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرشان کرد: بدنۀ بوروکراتیک جاری در دانشگاه معمولاً مانع این طرح می شود، ولی ما فکر کردیم بدون آموزش، دانشگاه آن معنای لازم و کارکرد ویژه را در جامعۀ علمی نخواهد داشت.


سلیمی با اشاره به اینکه دلیل دوم این بوده است که وجه ممیزۀ دانشگاه علامه طباطبائی شناخته شود، تصریح کرد: متاسفانه در دوره هایی تلقی بر آن بود که علوم انسانی یعنی همان دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشگاه علوم انسانی به معنای مراکز دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشجوی علوم انسانی را به عنوان کسی که در طرف دعوا قرار دارد می شناختند. هدف ما این بود که نشان دهیم هرچند فعالیت های سیاسی، اجتماعی لازم است اما هدف دانشگاه علامه طباطبائی تربیت انسان های اندیشمند، فرهیخته و با مهارتی است که توانایی حل مشکلات جامعه شان را دارند.



هدف ما این بود که دانشگاه را وارد نسل جدیدی از دانشگاه ها کنیم


او در ادامه اظهار کرد: ما پیش بینی می کردیم سالی 700میلیون تومان برگزاری این دوره ها برای دانشگاه هزینه داشته باشد. زیرا دو دوره برای دانشجویان خودمان رایگان بود، اما هنگامی که دانشجویان وارد شدند هزینه ها به یک دهم کاهش یافت. دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاهی است که هر دانشجویی وارد آن می شود علاوه بر دوره های رسمی و مشخص مهارت هایی که در ارتباط با رشته اش است را نیز می گذراند که بتواند با کمک آن به بازار کار متصل شود. همکاران من در حوزۀ کارآفرینی نیز به ما کمک کردند که دریابیم چه مهارت هایی در بازار کار بیشتر به درد خواهد خورد و به معاونت آموزشی اعلام کردند و دوره ها بر اساس آن طراحی شد.


سلیمی با اشاره به دلیل سوم از راه اندازی این دوره ها گفت: انگیزۀ سوم ما این بود که بتوانیم دانشگاه را وارد یک نسل جدیدی از دانشگاه ها کنیم. نسل جدیدی که دانشگاه «نقش آفرین در عرصۀ اجتماعی» است و دانشگاهی نیست که بسته های آموزشی را 10 سال به 10 سال تغییر دهد. ما رصد می کنیم کدام مهارت ها در عرصۀ اجتماع به کار می آید و دوره های مربوط به آن را برگزار می کنیم .


وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم از سال آینده در دفترچه های کنکور نیز اعلام کنیم که دانشجویان خودشان را آماده کنند که این دانشگاه یک برنامۀ ثابت و آکادمیک و یک برنامۀ متغیر در حوزۀ آموزش های مهارتی دارد. بیش از 75درصد از دانشجویانی که این دوره ها را گذرانده اند از  آن احساس رضایت کرده اند. در دوره های رسمی، میزان رضایت دانشجویان به میانگین 60درصد می رسد. خوشبختانه حدود 5هزار و 800 نفر در این طرح ها شرکت کرده اند که حدود 3 هزار و 600 نفر آن ها از دوره های رایگان استفاده کرده اند.



مهارت های عمومی زندگی بسیار مهم هستند


این استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: مهارت ها به دو حوزۀ تخصصی و عمومی تقسیم می شوند. در جشنوارۀ روشنا که همکارانم در دانشکده مدیریت برگزار می کنند، کار آفرینان، دانشجویان برتر و موثرتر را انتخاب می کنند. طبق گفتۀ کارآفرینان، برخی از دانشجویان شما به لحاظ علمی و مهارتی در سطح خوبی هستند، اما بعضی به لحاظ ارائۀ خودشان و مهارت های ارتباطی و مدیریت فضای اجتماعی ضعیف هستند. یکی از کارآفرینان برجسته به بنده گفت: اگر دو نفر را به ما معرفی کنید یکی از آنان تخصص بالایی داشته باشد و دیگری خوش رفتار تر، مؤدب تر، سازگارتر با محیط و سازنده تر  باشد ولی تخصص کمتری داشته باشد، قطعاً دومی را انتخاب می کنیم. لذا دریافتیم کسی که مهارت های عمومی زندگی را بیشتر بیاموزد، موفق تر خواهد بود. پس دوره هایی تحت عنوان مهارت های عمومی زندگی را اضافه کردیم.


سلیمی گفت: انشاالله از این به بعد برای تمام دانشجویان غیر دکتری یک دورۀ مهارت تخصصی و یک دورۀ مهارت های عمومی رایگان قابل استفاده است و بیش از این دو دوره رایگان نیز با 40 درصد تخفیف همراه خواهد بود. این باعث خواهد شد که دانشگاه ما حتی برای تربیت انسان های فرهیخته ای که امکان تغییر محیط اجتماعیشان را به لحاظ شیوۀ رفتاری داشتند، فراهم کند. جالب است بدانید این دوره های مهارتی زمینه ای را فراهم کرد تا ما برای چهره های برجسته، متخصصان و مدیران خارج از دانشگاه دوره هایی را برگزار کنیم. البته این دوره ها با دوره های دانشجویان تفاوت هایی دارد. ولی پتانسیلی در دانشگاه متولد شد که سازمان بورس، مدیران بورس را به دوره های مهارتی دانشگاه ما بیاورد.



دوره های مهارت افزایی از دستاوردهای مهم وزارت علوم است


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه بیان کرد: این دوره های مهارتی از دو سال پیش آغاز شده است و از سال گذشته اوج گرفته است؛ این دوره جدید آن با وزارت آقای دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مصادف شد که برای افتتاح تشریف آورده بودند. چنان پر رونق و مایۀ امید شده است که فکر می کنم وزیر محترم در سه ماه اول حضورشان در وزارت علوم این را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت علوم بدانند. بسیاری از دانشگاه های کشورمان که در زمینه های فنی مهندسی و مهارتی در جهان پر آوازه هستند از ما خواسته اند تا الگوهای خودمان را در حوزۀ آموزش های مهارتی برایشان ارائه کنیم که بسیار برای ما باعث خوشحالی است.


او در پایان ضمن تشکر از این جریانی که در دانشگاه علامه طباطبائی راه افتاده است، گفت: اگر این جریان برای دانشگاه های دیگر الگو شود، شرایطی ایجاد می شود که یک تحول بنیادین در نظام آموزش عالی ایران به وجود می آید. من به همۀ حاضران در جلسه و دانشجویان تبریک عرض می کنم و امیدوارم موفقیت شما را در جامعه ببینیم. موفقیت شما به معنای به نتیجه رسیدن تلاش های استادان شما در دانشگاه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار