۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۷۶۳۴۵
جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی

جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، نادر نعمت الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: در ابتدای کار، دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه  در سال 94 طرحی به نام «علامه پلاس» را پایه ریزی کرد. هدف ما چنین بود که علاوه بر آموزش رسمی، دوره هایی را برای دانشجویان برگزار کنیم که مهارت های اشتغال پذیری را بالا ببرد و بتواند برای آیندۀ شغلی دانشجویان موثر باشد. از سال 94 این کار آغاز شد و کمیته های بسیاری که شامل معاون های دانشگاه می شد، تشکیل شدند. معاونت پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مالی، اداری و یا نمایندگانی از آنان در این کمیته ها حضور داشتند تا برنامه ریزی های کلی را برای این طرح انجام دهیم؛ به این ترتیب از واحدهای مختلف کمک خواستیم که طرحی راه اندازی کنیم. هدف نهایی ما از این طرح اشتغال دانشجویان بود.


او در ادامه افزود: به کمک دفترکارآفرینی دانشگاه مشخص کردیم برای هر رشتۀ تحصیلی چه شغلی وجود دارد و این شغل به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟ این اطلاعات را دسته بندی کردیم. سپس در جلسه ای از مدیران گروه های آموزشی نظرخواهی کردیم و این اطلاعات را به گروه های آموزشی فرستادیم تا اطلاعاتی از دوره هایی که نیاز به برگزاری دارند، محتوایی که باید درون این دوره ها باشد (چند درصد عملی و چند درصد نظری باشد) به دست آوریم.


نعمت الهی در ادامه اظهار کرد: از سال 94 تا اواخر سال 95 (حدود 2سال) انجام این طرح به طول انجامید. در این برنامه ریزی ها مشاهده کردیم که دانشگاه نباید همۀ کارها را انجام دهد. بلکه در بخشی از آن باید از سازمان های بیرونی کمک بگیرد و این چنین مهارت هایی را که دانشجو ضمن تدریس یاد نمی گیرد را در این دوره ها یاد بگیرد. برای مثال در سازمان های دولتی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جهاد دانشگاهی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بهزیستی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و آموزش وپرورش استثنایی کشور کمک گرفتیم و در سازمان های خصوصی از مجموعه آموزشی و پژوهشی کامفار، کانون قراردادنویسان ایران، کانون وکلا و ایران تلنت کمک گرفتیم.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سال 96 به عنوان شروع کار، تعداد محدودی از دوره ها را برگزار کردیم و طرح را به آزمون گذاشتیم. از دی ماه سال 96 رسماً آغاز به کار کردیم. در این یک سال حدود 276 دوره را برگزار کرده ایم که در این دوره ها 6 هزار و 700 دانشجو را تعلیم دادیم. این دانشجویان تنها دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نبودند. بلکه از دانشگاه های دیگر ایران مخصوصاً در تهران و برخی از فارغ التحصیلان نیز بودند که حدود 5هزار و 130 نفر دختر و هزار و 621 نفر پسر در این دوره ها شرکت کردند.


او در ادامه افزود: رئیس محترم دانشگاه برای اینکه در دانشجویان انگیزه ای ایجاد کند تا در این دوره ها شرکت کنند، بودجه ای را برای این کار در نظرگرفتند که بتوانیم برخی از این دوره ها رایگان برگزار کنیم.


نعمت الهی در ادامه افزود: در طرح مهارت افزایی دو ستاد با عنوان های ستاد راهبردی و ستاد مالی داشتیم. ستاد راهبردی، وظیفه اش، برنامه ریزی دوره ها با همکاری معاونت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی بود و ستاد مالی، وظیفه اش تعیین میزان حقوق مدیران بود و اینکه چه مبالغی باید پرداخت شود. برای هر دانشجویی که در این دانشگاه باشند(غیر دکتری) یک دورۀ مهارت عمومی و یک دورۀ تخصصی به صورت رایگان برگزار می کنیم و دوره های بعدی نیز با 40 درصد تخفیف همراه خواهد بود. دوره های عمومی برای تمام دانشجویان قابل اجرا است و مهارت های زندگی را شامل می شود و دوره های تخصصی هم متناسب با تخصص دانشجو در سال سوم و چهارم ارائه می شود. به عنوان مثال می توان به دوره های حسابداری پیشرفته و... اشاره کرد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: هدف از این طرح، اشتغال برای دانشگاه نیست. بلکه زمینۀ اشتغال پذیری دانشجویان را فراهم می کند و به این معناست که دانشجویان مهارت هایشان را افزایش دهند. ما همزمان در دانشگاه اقدام های دیگری در زمینۀ اشتغال انجام داده ایم. مرکز کارآفرینی به همراه دانشکده های مختلف مخصوصاً دانشکدۀ مدیریت و حسابداری جشنواره ای به نام  جشنوارۀ فرصت های شغلی روشنا در نظر گرفته اند. در این جشنواره از  سازمان ها دعوت می شود و دانشجویان خودشان را عرضه می کنند تا برای آن ها شغلی ایجاد شود. این جشنواره در سال آینده از 8 تا 10اردیبهشت برگزار خواهد شد و من از  کلیه دانشجویان می خواهم رزومه های خود را تهیه کنند و در این جشنواره شرکت کنند تا بتوانند برای خودشان در آینده شغلی را دست و پا کنند.


او با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته افزود: کارهای دیگری را نیز مرکز کارآفرینی مانند مدرسۀ اشتغال و مدرسۀ کسب وکار در تابستان امسال برگزار خواهد کرد. من از دانشجویان خواهش می کنم در دوره های مهارت افزایی و جشنواره ها شرکت کنند تا بتوانند آیندۀ شغلیشان را تامین کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار