۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۷۶۲۰۰
حجت‌الاسلام خلعتبری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی

همایش ملی نقد مبانی سلفی گری در دانشکدۀ الهیات دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحب نظران این حوزه برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسام الدین خلعتبری، دبیر علمی این همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان این همایش در سخنانی گفت: دبیرخانۀ این همایش بیش از 120 چکیده دریافت کرد که 76 عنوان از آن پذیرفته شده است.


وی بیشتر چکیده های دریافت شده در این حوزه را در موضوع های ماهیت شناسی سلفی گری، مبانی و ابعاد کلامی، مبانی و ابعاد تاریخی، ابعاد فقهی، ابعاد جامعه شناختی، مسائل تطبیقی و میان رشته ای عنوان کرد.


این استاد دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: تعداد اندکی از مقاله های دریافتی مورد تایید کمیتۀ علمی همایش نبود. سایر مقالات پذیرفته شده هم در مجموعه ای منتشر خواهند شد.


خلعتبری با بیاان اینکه در نوبت صبح این همایش، دکتر فرمانیان، سلفی شناس معاصر سخنرانی خواهند کرد، افزود: در نوبت عصر همایش هم، دکتر فلاح زاده با موضوع «تطور سلفیه از دیدگاه جامعه شناختی» سخنرانی خواهند کرد.


دبیر علمی همایش در ادامه تصریح کرد: عقل، محور بنیادین مکتب ها و ایدئولوژی ها است که ضعیف شدن آن موجب بدعت در دین می شود. دین امر جامعی است که عقل رابط میان دین و جوامع است.


در ادامه افتتاحیه این همایش صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، گفت: در بیانات رهبری، مباحث مهمی بیان شد. از روح فرمایشات رهبر انقلاب چند کلید واژه در موضوع این همایش می توان برداشت کرد. آن عبارت این است که یک نوع جهالت همراه با افراطی گری در این گروه ها بروز و ظهور دارد.


او در ادامه تاکید کرد: این جهالت، ناشی از خوب تبلیغ نشدن اسلام است و افراطی گری بخشی از جامعۀ جهانی است که طبعاً جامعۀ جهانی تمایل ندارد بیداری، انسجام و وحدت اسلامی به وجود بیاید.


اکبری اقدم در ادامه گفت: بهترین کاری که می شود انجام داد تعمیق اندیشه ها و باورهای دینی است. معرفی و نقد عالمانۀ این حرکت ها باید در جامعۀ علمی و نخبگان انجام بگیرد. از طرفی چشم به آینده که تمدن نوین اسلامی رقم خواهد خورد، موتور پیشران در گذر از این بحران ها است.


گفتنی است، در ادامۀ این همایش مقالات نویسندگان و استادان در قالب چهار نشست ارائه شد.


این خبر تکمیل خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار