۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۴۹۰۴
جمشید انصاری

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در راستای تخصصی تر شدن امور گام بردارد، گفت: مدیریت و معلمی دو تخصص جداست.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، جمشید انصاری در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی با تاکید بر تحقق سند تحول بنیادین در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: اداره امور عمومی یا کشورداری در سطوح نظریه، سیاست گذاری و اجرا مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: سطح اول بیشتر به مباحث نظری می پردازد. با در نظر گرفتن ایدئولوژی ها، گفته می شود دولت چه مسئولیت هایی را برعهده دارد.  معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره اهمیت سیاست گذاری گفت: نظریه های دولت در قالب قوانین از جمله قانون اساسی مطرح و تعیین تکلیف می شود.
به اعتقاد انصاری، آموزش و پرورش باید در راستای تخصصی تر شدن امور گام بردارد، در حوزه سیاست گذاری باید تصمیم های مهمی گرفته شود. اگر در این راستا این نهاد اجرایی به بودجه بیشتر نیاز داشته باشد باید توسط دولت برای تربیت نیروی انسانی ماهر تأمین شود.
وی ادامه داد: پس از سیاست گذاری باید به مرحله اجرا رسید. تکلیف آموزش و پرورش حتی پیش از انقلاب هم مشخص بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مصوب کردن قانون رایگان شدن حق تحصیل تا پایان دوره متوسطه تکلیف این نهاد روشن تر نیز شد.
به گفته وی، سرمایه گذاری های اجرایی کشور بیشتر در سطح سرمایه گذاری های میان مدت است، تغییرات در طول پایداری نظام اندک است.
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به نقش دولت در تعلیم و تربیت منابع انسانی کشور افزود: در مرحله اجرا بررسی می شود که دولت چگونه در تعلیم و تربیت نقش ایفا می کند. سطح سوم عمدتا به بحث هایی نظیر حکمرانی خاص مانند چگونگی بهره وری از سیستم می پردازد.
انصاری با اشاره به اینکه همواره در پرداختن به تعلیم و تربیت نیروی انسانی اختلاف نظر وجود داشته است، اظهار کرد: در اداره آموزش و پرورش همواره اختلاف نظر وجود داشته و هنوز هم به یک جمع بندی نهایی و منطقی نرسیده است؛ چرا که جنبه سیاسی موضوعات همواره بر وجه سیاست گذاری غالب شده است. این موضوع همواره پر مناقشه بوده و به یک جمع بندی نهایی و منطقی نیز نرسیده است. در برخی از مواقع گمان می شد باید برای تحقق عدالت به سمت تعطیلی مدارس غیر دولتی پیش رفت و در موقعی دیگر مشارکت حوزه غیر دولتی مطرح شد.
انصاری با اشاره به اصل سی‌ام قانون اساسی یعنی امکان تحصیل رایگان برای دانش آموزان خاطرنشان کرد: سال ۶۲ در نامه‌ای مفصل برای نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت آمارهایی را اعلام کردم که استان لرستان ، پایین‌ترین سرانه و تهران و اصفهان بالاترین سرانه را داشت و این موضوع از نظر من عدالت را زیر سوال می برد، چرا که برای هر دانش آموز لرستانی سه هزار و برای دانش‌آموز تهرانی و اصفهانی سه برابر آن سرانه اختصاص می‌یابد که وزیر آموزش و پرورش وقت در جواب اعلام کرد دنباله روی از این رویکرد ما را سوسیالیست معرفی می کند.
وی افزود: البته ناگفته نماند همیشه از پایین ترین سطح آموزش و پرورش یعنی خلاقیت مدیران در کلاس درس تا بالاترین سطح، مدیران برای بهبود عملکرد این حوزه تلاش های بسیاری انجام داده اند، از این رو پرداختن به اقتصاد آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد.
معاون ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اقتصاد، خروجی یکسان و قابلیت تغییر در امکانات آموزش و پرورش باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا به نتایج منطقی دست یافت.
انصاری با اشاره به اینکه مدیریت یک تخصص است، ادامه داد: باید دانست هر معلم نمی تواند یک مدیر باشد؛ چرا که تخصص مدیر و معلم با یکدیگر متفاوت است. بنابراین باید با تربیت مدیران لایق هر فرد برمسند تخصص خود بنشیند.
به گفته وی، تجدید نظر در اقتضائات سال های اوایل انقلاب در حوزه آموزش و پرورش بسیاری از مشکلات این حوزه را حل می کند. بر اساس اقتضائات زمان در گذشته هفته ای 24 ساعت کار برای معلمان تعیین شد، اما امروز می توان براساس نیاز این زمان را تغییر داد.
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی با تاکید بر تحقق سند تحول بنیادین از امروز در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار