۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۷۴۸۶۱
mahmud-harirchi

محرومیت‌زدایی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرها است.
به گزارش عطنا، امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه در همه معضلات اجتماعی همواره پیشگیری اولویت نخست است، اظهار کرد: در گام بعدی نیاز است تا با محرومیت زدایی حق زندگی کردن را به این افراد بازگردانیم.


این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به تفاوت ماهیتی بین روستانشینی و حاشیه نشینی، تصریح کرد: وقتی از روستا صحبت می‌کنیم منظور ما گروهی از افراد است که با کمابیش یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند و نوعی «همبستگی» میان آنها وجود دارد. وی ادامه داد: حاشیه شهرها که نه شهر محسوب می‌شوند و نه روستا در نقطه مقابل روستاها قرار گرفته و در این مناطق رنگی از همبستگی میان افراد دیده نمی‌شود که ما آن ها را تحت عنوان «مناطق سیاه شهری» می‌شناسیم. مدیر اسبق گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: در این مناطق پدیده کودک آزاری و کودک همسری، خشونت‌های خانگی، فروش مواد مخدر و سایر اعمال خلاف قانون به وفور دیده می‌شود. وی ادامه داد: عمده کودکان کار برخاسته از همین مناطق هستند و مدرسه برای آنها معنایی ندارد و بیشتر در مدرسه مورد تحقیر قرار می گیرند و به طور کلی می‌توان گفت کسانی که در حاشیه‌ها ساکن می شوند، عمدتا پل های پشت سر خود را خراب کرده اند.


این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ایده بازگشت این افراد به روستاهای مبدا، عملی و کارساز نخواهد بود، چرا که بسیاری از این روستاها فاقد سکنه شده‌اند و خدمات و امکانات در آن‌ها دیده نمی شود. حریرچی تاکید کرد: در گام نخست ساماندهی، تامین مسکن برای حاشیه‌نشینان می تواند از بسیاری آسیب های جانبی برای این افراد پیشگیری نماید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار