۲۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۶۹۷۷۰
mobareze ba fesad dar iran momeni- raghfar panel 3 (38)

این پژوهشگر اقتصادی گفت: امروز در ایران، فساد یک مسئله نیست، چراکه مسئله چیزی است که می توان برای آن راه حل یافت، در ایران فساد یک جلوه از تناقض سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما است و تناقض زمانی از بین می‌رود که بستر درست شود.


به گزارش عطنا، همایش یک روزۀ «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌مند یا موردی؟» به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد به همت هستۀ پژوهشی مطالعات سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شنبه، 17 آذرماه در همین دانشکده برگزار شد.


محمد مالجو، دانش‌آموخته‌ اقتصاد، پژوهشگر و نویسنده در این همایش دربارۀ «بسترهای فساد نظام‌مند در ایران» صحبت کرد و در ابتدا گفت: عمده نگاه‌ها در رابطه با مسئله فساد و رشد آن، از منظر عرضه فسادها، یعنی مجموعه عوامل و شرایط واجد فرصت‌های فساد آلود مانند عدم نظارت و از این دست است.


وی با اشاره به اینکه عوامل ذکر شده،‌ در عرضه فساد بسیار مهم هستند ادامه داد: موضوع بحث من تقاضای فساد است، به عبارت دیگر، پرسش این است که اگر فرصت‌های فساد آلود در دسترس افراد قرار دارد،‌ افراد تا چه میزان فساد پذیر یا فساد گریز هستند.


این پژوهشگر حوزه اقتصاد، با ارائه یک فرضیه و با بیان اینکه تمام بحث، بر مبنای این فرضیه ادامه خواهد یافت  تصریح کرد: فرضیه من این است که طی چند دهه اخیر،‌ نسبت فسادپذیری در کلیت جامعه، هم در توده‌ و هم در نخبگان افزایش یافته است.


مالجو در ادامه، با بیان این پرسش که «چرا نسبت فسادپذیری در دهه‌های اخیر افزایش یافته» بیان کرد: پاسخ من دقیق نیست اما به گمانم بخشی از پاسخ جامع باشد،


وی افزود: در گذر دهه‌های اخیر، کلیت جامعه شاهد دگرگونی‌های شدید در مشغولیت‌ها و دل مشغولی‌های خود بوده است و اگر طی یک فرض، انقلاب را شروع یک دوره و جنگ را پایان آن در نظر بگیریم، به‌نظر می‌آید که در آن دوره، جمعیت بیشتری در صدد تحقق آرمان‌های جمعی بودند.


این پژوهشگر حوزه اقتصاد تصریح کرد: به مرور این دل مشغولی جمعی وزن کم‌تری پیدا کرد و دل مشغولی‌های دیگری چون تحقق و پیگیری منافع شخصی جای آن را گرفتند.


مالجو تاکید کرد: البته من این نوع دغدغه‌های نوین را متهم نمی‌کنم،‌ بحث بر سر تجربه دگردیسی مشغولیت‌ها در جامعه ایرانی است و این نشان دهنده این است که جامعه، به‌ دنبال کنش‌های فردی‌تر حرکت می‌کند.


وی با تأکید بر حرکت جامعه به سمت کنش‌های فردی ادامه داد: گمان می‌کنم بتوان علت را در 3 جزء سیاست، روان‌شناسی اجتماعی نخبگان و اخلاقیات فردگرایانه پیگیری کرد.


این پژوهشگر حوزه اقتصاد در توضیح جزء اول گفت: در حوزه سیاست، نوع رویکرد از 22 بهمن 1357 به بعد به گونه‌ای بوده که امکان «ما» شدن و هویت یافتن به اغیار را نداده است و توجه بر روی نیروهایی بوده که به شکل‌های گونان به نظام سیاسی نزدیک هستند.


مالجو افزود: اگر اغیار نتوانند تبدیل به ما شده و خواست‌های خودشان را پیگیری بکنند، ناچار به انجام کنش‌های فردی می‌شوند.


وی اظهار کرد: جامعه به شکلی سیستماتیک به سمت موفقیت هل داده می‌شود، اما نه به شکلی جمعی و این امر می‌تواند پیامدهایی چون، شکل‌گیری کسب و کار یا فسادهای اقتصادی، برای کسی که به فساد دسترسی دارد، به‌ همراه داشته باشد.


این پژوهشگر حوزه اقتصاد در ادامه و در توضیح جزء دوم گفت: بسیاری از صاحبان قدرت کسانی هستند که در زمان جنگ و در راه انقلاب، تمام توان و امکانات خود را برای پیروزری و منافع عمومی به کار بستند، اما انقلاب 57 از حیث رسیدن به آرمان‌های خودش، عمیقا شکست خورده است.


مالجو اظهار کرد: این امر باعث شد تا این افراد، ضمن اینکه به آرمان ها شک نکنند، راه دیگری را برای رسیدن به آن آرمان انتخاب کنند، به عبارتی این افراد دچار نوعی سرخوردگی شده و همچنان به دنبال موفقیت هستند.


وی افزود: منافع شخصی، نوعی ایدئولوژی ایجاد کرده که با انجام درست کارهای فردی، به نتایج جمعی موثر خواهیم رسید و نوعی خوراک، برای افراد و صاحبان قدرت ایجاد کرده است.


این پژوهشگر حوزه اقتصاد در رابطه با جزء سوم ادامه داد: اخلاقیات فردگرایانه سومین و آخرین جزء است، ما شاهد اشاعه سیستماتیک فردگرایانه برای افرادیم، به این معنی که اگر تو در گرو منافع شخصی باشی، منافع جمعی مرتفع می‌شوند.


مالجو اظهار کرد: امروز در ایران، فساد یک مسئله نیست، چراکه مسئله چیزی است که می توان برای آن راه حل یافت، در ایران فساد یک جلوه از تناقض سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما است و تناقض زمانی از بین می‌رود که بستر درست شود.


وی در پایان گفت: مهم‌ترین موانع مبارزه با فساد سیستماتیک در ایران دو بال است؛ بال اول، نظام جمهوری اسلامی ایران و بال دوم، نظام جمهوری اسلامی ایران.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار