سه شنبه، 6 فروردین 1398 17:35:53

آرشیو اخبار

دسته بندی گفت‌وگو

دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری رهبر انقلاب اسلامی تبیین کرد؛ مسائل و چالش‌های مهم روابط خارجی جمهوری‌ اسلامی و افق پیش‌رو در گام دوم انقلاب

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت وگویی به بررسی مسائل و چالش‌های […]

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مسائل سیاسی ایران: هدف اصلی همایش بررسی کارنامۀ ۴۰ سالۀ انقلاب از منظر «علم سیاست» است

نخستین همایش بین المللی مسائل سیاسی ایران با عنوان کارنامۀ چهل سالۀ جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها، فرصت ها و […]

گفت‌وگو با صدرالدین الهی در سالگرد کودتای سوم اسفندماه ۱۲۹۹ سیدضیاء مرد زمانۀ خود بود

کتاب سیدضیاء مرد اول یا مرد دوم کودتا (گفته‌ها و ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران از زبان سیدضیاءالدین طباطبائی) دربرگیرندۀ مجموعۀ […]

علی اردشیر انتظاری: نظام تعلیم و تربیت، انتقادپذیری را آموزش دهد

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌ طباطبائی مرجعیت یافتن گروه‌ها را تابعی از شرایط سیاسی ـ اقتصادی کشور دانست و گفت: […]

در گفت و گو با احمد گلمحمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی مطرح شد؛ سیاست‌گذاری از دل اجماع نظری بیرون می‌آید

آینده نگری نهاد دولت چه ظرفیتی در حوزه سیاست‌گذاری دارد؟ مشکلات آن کدام است و موضوع اعتماد عمومی چه تاثیری […]

بررسی آینده کشور در سایه ساز و کار اروپایی ها برای حفظ برجام؛ INSTEX، راهکار قاره سبز در برابر هژمونی اقتصادی آمریکا و فرصت طلبی چین

مهدی تقوی بر این باور است: فی نفسه راه اندازی و رونمایی از این ساز و کار به هر نام […]

فرشاد مومنی: توجیه برای افزایش قیمت بنزین متکی به یک سلسله خلاف گویی‌های حیرت انگیز است

فرشاد مومنی اظهار داشت: در چند هفته گذشته از ناحیه یک اسلام‌شناس یک تعابیر بسیار شگفت انگیزی در مورد فلسفه […]

عباس اشرفی تبیین کرد؛ نبود کلان‌طرح و کار تیمی در پژوهش‌های قرآنی/ وقتی دانشجو صرفاً اصطلاح‌دان می‌شود

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشجویان صرفاً اصطلاح حدیثی و قرآنی یاد […]

رسانه‌ها و چهل سالگی انقلاب در گفت و گو با محمدمهدی فرقانی؛ فکر می‌کردم «کیهان»ی‌ها از مریخ آمده‌اند!

به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، محمد مهدی فرقانی سال‌ ۵۲ وقتی هنوز دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری بود، به […]

محمود شهابی: روشنفکران عمومی یا ژیژک های ایرانی؟!

روزنامه‌ها پر شده‌اند از سلبریتی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشگاهی. امکان دارد مقاله‌ای در روزنامه به موضوعات عمیق و پیچیده […]

علیرضا کوهکن: دولت فرانسه هیچ مدل جایگزینی برای نظام اقتصادی خود ندارد +صوت

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علت تداوم و تشدید اعتراضات در فرانسه این است که دولت در صدد تغییر نظام اقتصادی و سیاسی نیست و معترضان، این نظام را در انحصار ثروتمندان فرانسه و بی توجه به مردم عادی می دانند.

اسماعیل قدیمی: پیشنهادکنندگان طرح «ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» درک درستی از مفاهیم علوم ارتباطات ندارند

اسماعیل قدیمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مترجم کتاب نظریه‌های جامعه‌ی اطلاعات(فرانک وبستر) در بیان ارزیابی خود از طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به شفقنا رسانه می‌گوید: واقعیت این است ما در ایران کمتر به این مسئله توجه کردیم که ارتباط‌جمعی یک‌نهاد است و برای خود ساختاری دارد که می‌تواند قاعده‌ها و قوانین را تغییر دهد، نظام ارزشی ایجاد کند و نظام ارزشی سنتی را تهدید کند.

ابراهیم فیاض: شبکه‌های اجتماعی جنبش‌ها را «بی‌سر» کرده است/جنگ جهانی سوم هیچ‌گاه رخ نخواهد داد

استاد ارتباطات دانشگاه تهران: در شرایط کنونی ما با یک انقلاب اجتماعی در جهان مواجه هستیم که توسط شبکه‌های اجتماعی جهانی شکل گرفته است این شبکه‌های اجتماعی با ایجاد تبادل فرهنگی و اجتماعی بین مردم، سطح آگاهی آنها را افزایش داده است.

محمدمهدی فرقانی: دولت «رسانه راه‌حل‌گرا» می‌خواهد/انتشار اخبار نادرست و جعلی، جنایت عمومی است

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی: مردم در این هجمه خبری و در زیر این آوار اخبار امکان راستی‌‌آزمایی و امکان ارزش‌گذاری روی اطلاعاتی که دریافت می‌کنند را ندارند بنابراین یکی از کارکردهای مهم رسانه‌های سنتی راستی‌آزمایی‌ است.

عباس اسدی: رسانه‌ها خبرنگاران حرفه‌ای ندارند/ روزنامه‌نگاری بحران اصلا تدریس نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در رسانه‌های معتبر خارجی به‌طور شاخص گروهی به نام سرویس بحران وجود دارد و روزنامه‌نگاران بحران از پایه برای رویدادها تربیت می‌شوند تا قبل از وقوع و حین بحران بتوانند شرایط را پیش‌بینی و آنالیز کنند و پس از آن به نحو احسن آگاهی‌بخشی انجام ‌دهند، اما متأسفانه رسانه‌های کشور ما قبل و حین بحران را رها و به درج اخبار پس از وقوع آن بسنده می‌کنند.

شجاع احمدوند: گفتمان دولت می‌تواند به بازسازی «اعتماد اجتماعی» در جامعه بینجامد

این روزها، اهالی فکر از لزوم بازسازی ارتباط دولت و مردم سخن می‌گویند و به این نکته اشاره می‌کنند که گفتمان دولت باید به نگاهی از پایین به بالا تغییر پیدا کند که این چرخش گفتمانی می‌تواند به بازسازی «اعتماد اجتماعی» در جامعه و در پی‌ آن به ایجاد امید اجتماعی در جامعه بینجامد. پیش‌نیاز این امر «گفت‌وگوی هر چه بیشتر اهالی سیاست با مردم» است.

مهران ریاضی در گفت‌وگو با عطنا: یک عکاس باید بتواند با مردم دوست شود/ عکاسی نیازمند وجود دغدغه است

مهران ریاضی، عکاس حوزه خبر و مستند اظهار کرد:‌ عکاسی نیازمند وجود دغدغه است، این روزها هیچ‌کس دغدغه عکاسی ندارد باید انگیزه برای یادگیری و پیشرفت در عکاسی داشته باشید، برگزاری کلاس خوب است اما درواقع کلاس چیزی به افراد اضافه نمی‌کند، چون یک‌سری اصول را روی کاغذ می‌نویسند و دوباره همان عکس‌های اشتباه را می‌گیرند.

مصطفی شریف: در حوزه آب، رویکرد منسجمی در کشور وجود ندارد/باید فقر کشاورزان را از بین برد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ضمن بیان این نکته که آب یک منبع عمومی است که باید به آن همچون سایر منابع که جنبه عمومی و ملی دارند نگریست، گفت: ما شش حوضه اصلی آبریز و ۳۱ حوضه فرعی در کشور داریم که باید در برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر قرار گیرند. درنظر نگرفتن آنها موجب رشد غده چرکینی خواهد شد که هربار به مسائل جدیدی دامن خواهد زد.

محمدرضا قنبری: اولین قدم در اقتصاد، احیای پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام است

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اولین قدمی که باید در اقتصاد برداشته شود احیای پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام است.

علی سرزعیم: تفاوت نسل‌ها اثر خود را می‌گذارد

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: معتقدم چون نسل جدید تحصیلات بهتری دارد ، به همان نسبت مقاومت کمتری نسبت به تغییر دارد ؛ ایده‌های جدیدی دارد؛ پذیرش بیشتری دارد و روزآمدتر است. بنابراین به سرعت می‌تواند این خلأ را پر کند. ضمن اینکه فکر می‌کنم بدنه بوروکراسی ایران کمک می‌کند تا این چرخش اتفاق بیفتد.

سید حسن قوامی: حذف کنکور با وجود موسسات آموزشی این آزمون کمی دشوار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آزمون کنکور باعث به‌وجود آمدن قارچ‌گونه موسسات آموزشی شد که به غیر از اهداف مالی، هدف دیگری دنبال نمی کنند و در صورت حذف این آزمون در واقع منابع مالی آنها در خطر می افتد، به همین دلیل حذف کنکور با وجود این گونه موسسات کمی دشوار و قابل تأمل است.