جمعه، 26 مرداد 1397 12:28:16
سیدیحیی یثربی: ذهن مردم را در مسیر خردورزی ساماندهی کنیم نه غوغاسالاری

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگویی تفصیلی ضمن مرور زندگی خود می‌گوید: ما باید ذهن مردم را در مسیر خردورزی ساماندهی کنیم نه مسیرغوغاسالاری. ما باید دنبال کتاب و خردورزی برویم و یک مسیر را مطالعه و با نوشته‌های جدید تکمیل کنیم، یکی از مهمترین گلایه‌های من هراس از نوآوری است.

ادامه مطلب
قاسم پورحسن: آینده ایران و تفکر فلسفی مهم‌ترین دغدغه‌های «مرادی» بود/ حد و مرزی برای گفت‌وگو نداشت

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است که آینده ایران و تفکر فلسفی مهم‌ترین دغدغه‌های محمدعلی مرادی بود، او به نوعی گفت‌و‌گوی فلسفی تبدیل شده بود و حد و مرزی برای گفت‌و‌گو نداشت.

ادامه مطلب
محمدرضا مهدوی‌راد در مراسم «تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌وچهارمین دوره کتاب سال»: (3) تمام آثار را با یک ترازو وزن کرده‌ایم

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ضمن یاد و اشاره به خصوصیت‌های بارز استادان مرحوم قانعی‌راد، تقی‌خانی و احمدی، گفت: سعی ما اجرای عدالت هنگام داوری بوده است و برای همه مولفان و مترجمان یک معیار سنجش داشته‌ایم.

ادامه مطلب
محمدرضا یوسفی در مراسم «تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌وچهارمین دوره کتاب سال»: (2) «بازآفرینی» رگ فرهنگی امروز ایران است/ ادبیات کودک ایران بیمار است

نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودک و نوجوان ضمن انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور و تاکید بر بازآفرینی متون کهن برای کودکان و گسترش ادبیات فولکلور گفت: اگر ما بتوانیم اسطوره‌های شاهنامه را برای کودکان و نوجوانان بازآفرینی کنیم، ادبیات ملی و فرهنگی خود را موثر کرده‌ایم.

ادامه مطلب
عبدالرسول خیراندیش در «سی‌وچهارمین دوره مراسم کتاب سال»: (1) حافظ و سعدی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را در زمان مغول احیا کردند

استاد تاریخ دانشگاه شیراز در رابطه با عدم توجه به فرهنگ‌های بومی در تألیف کتب تاریخی گفت: ضعفی که ما در تألیف آثار تاریخی داریم این است که نمی‌توانیم یک فرهنگ محلی را در ابعاد ملی و یا جهانی معرفی کنیم.حافظ و سعدی انسانی می‌اندیشیدند اگرچه در یک جغرافیای کوچک، آنها در آن زمان که مغول درحال قدرت‌نمایی بودند فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را با گفتن اشعاری انسان‌دوستانه احیا کردند.

ادامه مطلب
گزارش تصویری/ نشست معرفی و بررسی کتاب «اصفهان در انقلاب»

نشست معرفی و بررسی کتاب «اصفهان در انقلاب» با حضور اندیشمندان این حوزه و مولف کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

ادامه مطلب
سیدجواد میری در نشست «چیستی فوتبال»: (4) نقش فوتبال در توسعه ارزش‌های نظام سرمایه‌داری/ ابزاری برای کنترل توده‌ها

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فوتبال را ابزاری برای کنترل توده‌ها خواند و اظهار کرد: قیمت‌گذاری روی بازیکنان فوتبال و خرید و فروش با قیمت بالای بازیکنان نشانگر تغییر در زیست‌جهان انسان و واژگون شدن ارزش‌های متعالی انسانی است.

ادامه مطلب
قاسم پورحسن در نشست «چیستی فوتبال»: (3) فوتبال در کنار فلسفه می‌تواند مهمترین بنیاد بشری باشد

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به رابطه فوتبال و صلح گفت: فوتبال می‌تواند بین کشورهایی که با هم خصومت جدی دارند، نزدیکی ایجاد کند چرا که فوتبال ذات دیگری دارد و از منظر فلسفی می‌تواند بنیادی برای صلح باشد.

ادامه مطلب
رحیم محمدی در نشست «چستی فوتبال»: (2) فوتبال به بازسازی نظم اجتماعی مدرن ایران کمک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: نظم اجتماعی مدرن در ایران از هم پاشیده بود. نهادهای مدرن مثل ورزش و موسیقی از نو دارند به استقرار نظم جدید در ایران کمک می‌کنند، یعنی نظم اجتماعی مدرن با تقویت و فشارهای نهاد مدرنی مثل ورزش در حال بازسازی است.

ادامه مطلب
حسین حجت‌پناه در نشست «چیستی فوتبال»: (1) ذات فوتبال «امید» است/ کارگران و تولد اولین تیم‌های فوتبال

دبیر گروه جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه‌شناسی ایران اظهار کرد: مهمترین دلیل ورزش‌‌های گروهی به جهت وجود گروه است، ما با آن هم‌سازی می‌کنیم و این باعث جذابیت گروه برای ما می‌شود، چون گروه باعث می‌شود که من اجتماعی به من اجتماعی نشده در گروه منتقل شود، بنابراین همسازی هویت نیز شکل می‌گیرد.

ادامه مطلب
همکاران قدیمی از محمدعلی مرادی می‌گویند؛ فیلسوفی که فلسفه را می‌زیست

مرادی در طول زندگی ۵۹‌ساله خود فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت. در جوانی به‌ تعبیر خودش مارکس جوان بود و در انقلاب فعال بود و به زندان رفت و سپس به آلمان سفر کرد تا جامعه‌شناسی و فلسفه بخواند و در آن‌جا با تفکر فلسفی غرب و به‌ویژه ایده‌آلیسم آلمانی مواجهه جدی پیدا کرد. پس از بازگشت به ایران به مطالعه و تحقیق و تدریس فلسفه پرداخت.

ادامه مطلب
محمدعلی مرادی: فلسفه عرصه مرید و مرادبازی نیست

محمدعلی مرادی پژوهشگر و دانش‌آموخته فلسفه در آلمان از فعالان سیاسی سال‌های قبل از انقلاب و پس از انقلاب تا اواخر دهه ۶۰ بوده است که پس از سال‌های آن دهه از فعالیت‌های سیاسی دست کشید و به فعالیت‌های علمی درزمینهٔ فلسفه پرداخت. وی در ۳۱ تیرماه پس از تحمل دوره‌ای بیماری و در اثر عارضه قلبی درگذشت.

ادامه مطلب
احمد مسجد جامعي: ادای دین به ایرانیان زرتشتی

ارباب جمشید زرتشتی ثروتمندی بود که هنوز کوچه‌ای به نامش در خیابان منوچهری هست. او یک دوره نماینده‌ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود و از بانیان بانک ملی به شمار می‌رود. دستش به خیر گشاده بود و در زمان‌های کم‌آبی، آب قنات‌های خودش را رایگان به مردم می‌داد.

ادامه مطلب
رئیس مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی: «ارتباطات بین‌فرهنگی» محور اصلی برنامه آموزشی ما است/ فارسی‌آموزان خارجی سفیر فرهنگی ایران هستند

رضامراد صحرایی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره با اینکه فارسی‌آموزان خارجی در بازگشت به کشورهای خود سفیر فرهنگی برای ما هستند، گفت: محور اصلی این برنامه ارتباطات بین‌فرهنگی است که در این برنامه‌ریزی به مهارت گفت‌و‌گو و نوشتن توجه ویژه‌ای شده است.

ادامه مطلب
قاسم پورحسن در نشست «نیهیلیسم فعال و چشم‌انداز صلح»: صلح اتوپیایی خشونت‌آفرین است

دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه کانت مدون‌ترین بحث را در حوزه بین‌الملل با رساله صلح پایدار مطرح کرده است، گفت: کانت معتقد است که جنگ یک تجربه زیسته است و نیهیلیسم نیز به جنگ منتهی می‌شود.

ادامه مطلب
در نشست «نیهیلیسم فعال و چشم انداز صلح» مطرح شد: نیهیلیسم وضعیت کنونی ماست؛ ما گمشدگانیم

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه نیهیلیسم وضعیت کنونی ماست گفت: معنای خاص نیهیلیسم این است که ما احساسی از درد و رنج و مرارت نداریم.

ادامه مطلب
در دانشگاه علامه طباطبائی؛ دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان برگزار می‌شود

دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان؛ لوازم، روش‌ها و شاخص‌ها» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

ادامه مطلب
نگاهي به كتاب «دانشگاه‌ها در قرون وسطي»؛ تولد دانشگاه

ورژه دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه پاریس و بولون را «دانشگاه‌های برآمده از مهاجرت» می‌خواند. نمونه دیگر دانشگاه‌های «تاسیس‌شده» هستند که مستقیما به دستور پاپ یا امپراتور ساخته شده‌اند.یکی از جالب‌ترین اقدامات ورژه آن است صرفا به شرح نحوه شکل‌گیری دانشگاه‌ها اکتفا نمی‌کند، بلکه به مشکلات و مصائب «دانشگاه‌ها همچون صنوف» در روابط و مناسبات‌شان با دو نهاد دولت و کلیسا نیز می‌پردازد.

ادامه مطلب
محمد میلانی: برخی از اهالی سیاست در ایران استفاده‌های مبتذلی از مفاهیم فوکویی داشتند/ فوکو سالم‌ترین فیلسوف مدرن فرانسوی است

محمد میلانی، مترجم و محقق حوزه فلسفه غرب اعتقاد دارد که مترجمان و شارحان ایرانی فوکو، کار خود را دقیق انجام داده و ترجمه‌های کم‌نقصی ارائه کردند، اما تنی چند از نظریه‌پردازان سیاسی و اهالی سیاست در ایران در دوره‌ای استفاده‌های مبتذلی از برخی مفاهیم فوکویی داشتند و این باعث شد تا فوکو در آن دوره‌ها به صورت یک مد دربیاید.

ادامه مطلب
محمدمهدی اردبيلی: رئالیسمِ و بازار ارز

مدرس فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی: برای مسافری که مجبور است ارز را با قیمت دو برابر نرخ اعلام‌شده بخرد، چه چیز واقعی است؟ آیا می‌توان به او گفت که «تو دچار توهمی و ارز واقعی قیمتی دیگر دارد»؟ البته ایدئالیسم هگلی، این رویکرد را نه تنها به اقتصاد، بلکه به فیزیک، الهیات و حتی زیست‌شناسی نیز بسط می‌دهد که نتایج رادیکال‌تری به همراه دارد.

ادامه مطلب
نگاهی به کتاب «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی» نوشته حمید پارسانیا؛ رئالیسم انتقادی صدرایی به مثابه روش علوم اجتماعی

یکی از خلأهایی که همواره داعیه‌داران و منتقدان علوم‌انسانی اسلامی بر آن تأکید کرده‌اند، موضوع «متدولوژی» یا «روش‌شناسی» بوده است.

ادامه مطلب