سه شنبه، 22 آبان 1397 18:19:35
آخرین اخبار

آرشیو اخبار

دسته بندی فرهنگ و اندیشه

پرویز پیران در نشست «شهر و کودک»: (1) بزرگان «بچه‌های فاسد شده» و بچه‌ها «بزرگان فاسد نشده»‌اند/ کودکی در خانواده‌های کم‌درآمد نابود شده است

استاد سابق جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور ارشد سازمان ملل متحد با اظهار تاسف از جدی نگرفتن کودکان در سیستم شهری گفت: وقتی که بچه‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرند قدرت نهفته‌ای در آنها آزاد می‌شود.

آیت‌الله سید مصطفی محقق‌داماد در همایش «یادمان علامه سیدمحمدحسین طباطبائی»؛ (2) علامه طباطبائی چهره درخشان دانش الهیات/ «اگر فکر استاد در جامعه نهادینه می‌شد، این‌گونه به هم نمی‌پریدیم»

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه علامه طباطبائی یکی از چهره‌های درخشان دانش الهیات است، اظهار کرد: علامه طباطبائی، متن‌نویس و البته دشوارنویس بود و هرکس به‌راحتی متوجه دیدگاه‌های او نمی‌شد اما موضوعی که برای من طلبه در آن زمان بسیار موردتوجه است، احترام او به همه ادیان بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: تأثیر شگرف علامه طباطبائی بر اندیشه‌های هانری کربن/ تلفیق قرآن و فلسفه توسط علامه

حجت‌الاسلام آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر شگرف علامه طباطبائی (ره) بر اندیشه‌های هانری کربن بر نقش علامه طباطبائی (ره) در تلفیق قرآن و فلسفه تأکید کرد.

رئیس سازمان سمت در گفتگو با عطنا خبر داد: استفاده از تمام ظرفیت‌های دانشگاه علامه در حوزه علوم انسانی/ «پیشگیری از خطر کتاب‌سازی»

حجت‌الاسلام محمد ذبیحی، سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی «سمت» با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی برای ارتقای علوم انسانی و فرهنگ کشور استفاده می‌کنیم، گفت: همراهی و تماس با استادان برجسته می‌تواند به ما کمک کند تا از خطر کتاب‌سازی در کشور پیشگیری کنیم.

طیبه سیاوشی در اکران فیلم «عرق سرد» در دانشگاه علامه طباطبائی؛ (1) حوزه هنری «عرق سرد» را اکران نمی‌کند/ «نمی‌توانم موضوع دانشجویان بازداشتی را باز کنم»

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فیلم عرق سرد را به دلیل اینکه در چارچوب استانداردهای خانوادگی جامعه نمی‌گنجد، اکران نکرد، در مورد وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سعی کرده‌ایم تا حدودی روند آزادی دانشجویان را تسهیل کنیم و «بیشتر از این هم نمی‌توانم این موضوع را باز کنم».

غلامرضا ذکیانی: جامعه دانشگاهی در راستای گسترش فرهنگ حسینی گام بردارد

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: جامعه علمی و دانشگاهی ما می تواند از طرق مختلفی در راستای گسترش فرهنگ حسینی گام بردارد که یکی از مهم ترین آن ها حضور و مشارکت پرشور و مداوم دانشجویان و استادان دانشگاه ها در برنامه های مذهبی و فرهنگی اینچنینی به خصوص راهپیمایی اربعین حسینی است.

باران کوثری در اکران فیلم «عرق سرد» در دانشگاه علامه طباطبائی: (2) تحریم «عرق سرد» در ۱۰۰ سینمای حوزه هنری

باران کوثری در نشست اکران و نقد و بررسی فیلم «عرق سرد»، با اشاره به موانع و تحریم‌هایی که حوزه هنری برای این فیلم ایجاد کرد گفت: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اکران فیلم را تقریباً در ۱۰۰ سینما ممنوع اعلام کرد.

در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ رونمایی از دانشنامه «حافظ و حافظ‌ پژوهی» با حضور خرمشاهی، کزازی و ملکیان

دانشنامه«حافظ و حافظ پژوهی» در حالی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و استادان ادبیات رونمایی شد که بخشی از این مراسم به بزرگداشت حافظ تعلق داشت.

پرنیان کردشاکری در نشست «شهر و کودک»: (5) باید جایگاه شهر را در انتزاع کودکان و شکل‌گیری هویت آنها جدی گرفت

پژوهشگر حوزه شهر و کودک با تشریح تحقیق خود درباره تحلیل جایگاه شهر در نقاشی کودکان و نوجوانان گفت: کودک تا ۱۶ سالگی به تدریج خود را جزئی از یک جمع می‌بیند که می‌تواند موضوعی مثل خانواده، گروه آشنایان و… را تولید کند و جمع‌ها در کنار هم یک موضوع کلی‌تر به اسم شهر را تولید می‌کنند که تغییر انتزاع از پایین‌ترین سطح یعنی فرد شروع می‌شود و همین مفهوم، هویت اجتماعی را به تدریج شکل داده و پایه‌ریزی می‌کند.

محمدسعید ایزدی در نشست «شهر و کودک»: (4) رویکردهای مدیریت شهری به کودکان نیازمند تحول جدی است

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: کودکان گروه‌هایی هستند که می‌توانند آینده جامعه ما را بسازند و با ترویج و آموزش برای این نسل می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که آنها در مدارج مختلف مسئولیت را بر عهده داشته باشند. لذا فکر می‌کنم باید نقش جدی‌ای برای کودکان قائل باشیم.

شهرام اقبال‌زاده در نشست «شهر و کودک»: (3) تمام سازه‌ها و زیرساخت‌های شهر تهران کودک‌ستیز است/ ما کودکی را به کودکانمان آموزش نداده‌ایم

نویسنده و منتقد حوزه ادبیات کودک و نوجوان در خصوص جایگاه کودکان در شهر گفت: مفهوم محله را از بین برده‌ایم. الان اکثر بچه‌ها در آپارتمان‌ها هستند و به خاطر شرایط آپارتمان‌نشینی نباید جیغ بزنند و شادی کنند در صورتی که کودک سالم، کودکی شاد، آزاد، مستقل و خلاق است.

الهام فخاری در نشست «شهر و کودک»: (2) کودک در کجای «حق به شهر» دیده شده است؟/ ویژگی‌های شهر دوستدار کودک

رئیس کمیته نظارت و پیگیری مصوبه شهر دوستدار کودک با تشریح ویژگی‌های شهر دوستدار کودک، ضرورت توجه به حقوق کودکان در شهر را وابسته به مشارکت مدنی همه اقشار و تحقق حقوق شهروندی آنها دانست.

قاسم پورحسن: تفتن عمیق نسبت به دینداری وجود ندارد/ مشکل جامعه ایران اخلاق است

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه مشکل امروز جامعه ایران اخلاق است بیان کرد: در جامعه ایران مناسک دینی داریم، اما چرا دین‌داری، گوهر دین ندارد؟ چون ما تفتن عمیقی نسبت به معنای دین‌داری نداریم. در آیه ۱۴ سوره حجرات خداوند فرموده است که اعراب می‌گویند که ما ایمان آوردیم، خیر ایمان نه رفتار صرف و نه گفتن است، ایمان در جانتان باید رسوخ کند.

کتاب نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد نقد و بررسی شد؛ «نخبگی بدون روح»/ مدرنیته به‌اندازه «بیگ بنگ» معجزه بشریت است

کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد»، نوشته «هری لویس»، ترجمه مرتضی مردیها، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گزارش تصویری/ نشست نقد و بررسی کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد»

نشست نقد و بررسی کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد» به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و انجمن ترویج علم ایران چهارشنبه ۱۸ مهرماه برگزار شد.

گزارش تصویری/ نشست «شهر و کودک» در خانه گفتمان شهر

نشست «شهر و کودک» به منظور تجربه آشتی کودکان با فضای عمومی با حضور مسئولان شهری، استادان دانشگاه و پژوهشگران و نویسندگان حوزه کودکان در خانه گفتمان شهر برگزار شد.

فریدون رحیم‌زاده: میان‌رشتگی یک نحوه نگاه است

فریدون رحیم‌زاده، مدیر طرح میان رشته‌ای علوم انسانی گفت: میان‌رشتگی یک رویکرد و نحوه نگاه است، به بیان دیگر میان‌رشتگی یک رشته نیست و در ساختار اتفاق نمی‌افتد، بلکه در ذهن اتفاق می‌افتد.

رسالت علم در برابر جامعه؛ چرا فضای نقد در دانشگاه‌ها مُرده است؟

دانشگاه در مواجهه با مسائل جامعه باید خود را واجد جایگاهی محوری بداند که اولین شرط آن وجود گفتمان نقد در زیست جهان دانشگاهی است. در گزارش ذیل به عوامل کم رونقی فضای نقد در دانشگاه‌ها می‌‌پردازیم.

سیدحمیدرضا رئوف: ویژگی «انسان جان‌مدار» مولانا رها بودن از صورت‌بینی و ظاهرگرایی است

طبیعت در نگاه مولانا پدیده‌ای صاحب جان است که حس و شعور خاص خود را دارا است. همچنین، به‌واسطه نیرویی درونی و نظم و ساختار ویژه‌اش، الگویی برای تنظیم و تدبیر خود دارد. انسان در مواجهه با طبیعت با مجموعه‌ای روبه‌رو است که به صورت یکپارچه به‌سوی حق ارجاع‌دهنده است.

محمدجواد کاشی: اهواز؛ جنایت بی‌پناه

سینه تاریخ، پر است از خاطرات مربوط به جنایت‌های توجیه‌پذیر. خدا، عدالت، انسانیت، آزادی و حقوق بشر؛ همه دستاویزهای توجیه‌کننده جنایت‌های بزرگ در تاریخ بشریت شده‌اند.

دفتر امور شاهد و ایثارگر برگزار می‌کند: مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان حکایت زمستان

دفتر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه علامه طباطبائی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان «حکایت زمستان» را برگزار می‌کند.