کد خبر : 91112
تاریخ درج خبر : 1396/03/29
تغییر اندازه نوشته

زارعی در نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی:(5)

رشته علوم تربیتی ۳۲ سال دست نخورده باقی ماند

استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی گفت: اگر بتوانیم در برنامه درسی علوم انسانی تغییراتی انجام دهیم که وزارت علوم  هم شاخص‌هایی برای آن تدوین کرده است، خیلی به صورت عملیاتی تحول نزدیک خواهیم شد.

به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، یکشنبه، ۲۸ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شهید این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.

 در بخشی از این نشست، اسماعیل زارعی‌زوارکی، عضو هیئت علمی گروه علم تکنولوژی آموزشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سخنان شفیع‌آبادی اظهار کرد: ایشان می‌گویند که ما چهار سال در حوزه تحول علوم و علوم انسانی در تعامل حوزه و دانشگاه کار کردیم اما نمی‌توان گفت که از این گنجینه استفاده نشده است؛ سال ۶۳ پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، برخی رشته‌ها با سازوکار جدید برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و با مبانی فلسفی خودمان شکل گرفت که حاصل همان چهار سال بوده است.

زارعی به تصویب گرایش‌های علوم تربیتی برای نخستین بار درکشور پس از انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار علوم تربیتی با گرایش‌هایی مانند تکنولوژی آموزشی در کشور مطرح شد تا ما در مدت زمان کوتاه با تربیت کارشناسانی پاسخگوی نیازهای جامعه در حوزه‌های این رشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما باید این مسائل را در نظر بگیریم و نباید از صفر شروع کنیم، چیزهای زیادی از قبل وجود دارد آن دوره چهار ساله تاثیر بسیاری در شکل‌گیری رشته‌ها و گرایش‌های علمی در سال‌های ۶۳ و ۶۲ داشته است.

عضو هیئت علمی گروه علم تکنولوژی آموزشی  با اشاره به اینکه رشته علوم تربیتی ۳۲ سال دست نخورده باقی ماند، اظهار کرد: این رشته پس از تصویب در سال ۶۳، در شهریور ۹۵ مورد بازنگری قرار گرفت و برنامه جدید جایگزین قبلی شد. به عبارت دیگر، ۳۲ سال آن برنامه علمی با این تغییر و تحولاتی که در جامعه اتفاق افتاده و تحولاتی که در عرصه جهانی این علم به قوع پیوسته است، دست نخورده باقی مانده بود.

وی با طرح این پرسش که آیا می‌توانیم یک‌باره این تحول را انجام دهیم یا باید از نقطه‌ای آن را شروع کنیم؟ ادامه داد: من وجه عملی و در دسترس تحول علوم انسانی را بازنگری در برنامه درسی می‌بینم. یعنی ما اگر بتوانیم در برنامه درسی علوم انسانی تغییراتی انجام دهیم که وزارت علوم  هم شاخص‌هایی برای آن تدوین کرده است خیلی به صورت عملیاتی تحول نزدیک خواهیم شد.

زارعی تجربه وزارت علوم، شواری عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی تحول علوم انسانی در حوزه تحول را ارزشمند خواند و گفت: نمی‌توانیم بگوییم کاری انجام نشده است؛ در برخی رشته‌ها این تغییرات دارد اجرا می‌شود. ما آن تجربه اولیه را می‌توانیم مورد کنکاش قرار دهیم همچنین تجربه خوبی در دانشگاه در سال ۹۰ داشتیم که سوابقش موجود است.

وی اضافه کرد: حتی شواری سیاست‌گذاری و دبیرخانه بازنگری برنامه درسی را با همین روزآمدسازی، ارزش‌مداری و غنی‌سازی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و شوراها و کمیته‌های تخصصی در سطح دانشگاه وجود داشت، نتایج این طرح هم ضعیف نبود و برخی از رشته مبتنی بر نیازهای جامعه و تجربه علمی جهانی برای اولین بار در ایران در دانشگاه ما راه‌اندازی شد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه  از زمان شکل‌گیری تا به امروز در تحول برنامه‌های درسی پیشتاز بوده است تجربیات خوبی بدست آمده این تجربه‌ها را به عنوان یک امکان و ظرفیت نگاه کنیم که قابل رشد و توسعه است.


برچسب ها نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

    رفتن به نوارابزار