کد خبر : 85688
تاریخ درج خبر : 1396/02/26
تغییر اندازه نوشته

علي اصغر كيا:

رسانه‌ها و اثربخشی در انتخابات

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اکنون با توجه به این که در شرایط نزدیک به انتخابات هستیم، سیاست های انتشار اخبار اهمیتی مضاعف پیدا کرده است و رسانه ها باید حواسشان باشد که چه خبری را با چه رویکردی منتشر می کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست.

به گزارش عطنا، علی اصغر کیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشته که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

اطلاع رسانی از جمله وظایف اصلی رسانه هاست. این اطلاع رسانی در حوزه های مختلفی انجام می شود و معمولا مخاطبان از رسانه ها این توقع را دارند که اطلاع رسانی دقیقی را درخصوص اتفاقات و موضوعات داشته باشند و به مخاطبان شان آگاهی ببخشند. شکی نیست که در زمان هایی چون انتخابات، این اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اهمیتی دوچندان می یابد و انتظارات بیشتری هم از رسانه ها وجود دارد.

امروزه با پیشرفت فناوری های جدید و روی کار آمدن شبکه های اجتماعی، می بینیم که این اطلاع رسانی دستخوش تغییراتی شده و با فاصله گرفتن از اطلاع رسانی های قدیمی و سنتی، وظایف و مسئولیت رسانه ها و دقتشان را در قبال پخش اخبار و وقایع سنگین تر کرده است. امروزه رسانه ها باید بکوشند از هر واقعه ای که به وقوع می پیوندد، با سرعت و دقت مطلب تهیه کرده و نگاه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.

اکنون با توجه به این که در شرایط نزدیک به انتخابات هستیم، سیاست های انتشار اخبار اهمیتی مضاعف پیدا کرده است و رسانه ها باید حواسشان باشد که چه خبری را با چه رویکردی منتشر می کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست. بنابراین می توان این طور گفت که وظیفه خبررسانی و اطلاع دهی اخبار در رسانه ها بویژه در ایام نزدیک به انتخابات می تواند اهمیت بیشتری پیدا کند و رسانه ها در کنار کارکردهای آموزشی و سرگرمی سازیشان، رویکرد جامعه پذیری و آموزش آن به شهروندان و نیز انتشار درست اطلاعات سیاسی و اجتماعی به افراد را برعهده می گیرند. شهروندان هم از این رسانه ها درس گرفته، نحوه انتخاب درست از نادرست را تشخیص می دهند و با قدرتی بیشتر نقششان را در حوزه انتخابات ایفا می کنند.

بهترین راه تشخیص اخبار درست از نادرست برای مردم، افزایش سواد رسانه ای است. ازجمله موضوعاتی که امروزه مطرح شده و توجه بسیاری از کارشناسان ارتباطی را به خود جلب کرده، بحث آموزش سواد رسانه ای و افزایش آن برای مخاطبان است. مخاطبان باید یاد بگیرند که نباید در مقابل رسانه ها منفعل باشند؛ بلکه می توانند کاملا فعال عمل کنند و از میان رسانه های گوناگون دست به گزینش بزنند.

از دیگر اتفاقات رسانه ای که در این دوره از انتخابات شاهدش بودیم و تاثیری تردیدناپذیر در انتخابات داشت، بحث مناظره ها بود که از رسانه ملی روی آنتن رفت و باعث افزایش اطلاعات و شناخت مردم نسبت به نامزدها شد. نحوه اجرا، نوع سوالات و حتی حضور مجری از مواردی است که می تواند در کیفیت برگزاری مناظره ها تاثیرگذار باشد. امسال دومین تجربه برگزاری مناظره ها به این شکل را در کشور شاهد بودیم و به نظرم هنوز می توانیم گام هایی را در جهت هرچه بهتر شدن کیفیت این مناظره ها برداریم که این خود موضوعی جداگانه است و جای بحث و کارشناسی دارد.


برچسب ها نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

    رفتن به نوارابزار