کد خبر : 76466
تاریخ درج خبر : 1395/12/28
تغییر اندازه نوشته

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی:

تنها دانشگاهی هستیم که برای دانشجویان مرکز هدایت شغلی ایجاد کرده‌ایم

مهدی گودرزی با اشاره به اینکه هرساله جشنواره فرصت‌های شغلی «روشنا» را در این دانشگاه برگزار می‌کنیم، گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های حضور دانشگاه علامه در بازار بر اساس کارآفرینی و اشتغال صنایع خلاق و فرهنگی است.

به گزارش عطنا، مهدی گودرزی، رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه در نشست مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی با معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه، گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم هیچ دانشگاهی به جزء دانشگاه علامه، مرکز هدایت شغلی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها راه‌اندازی نکرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان وقتی به دانشگاه می‌آیند نمی‌دانند چه رشته‌ای را انتخاب کرده‌اند و برای چه چیزی آمده‌اند، اظهار کرد: آینده شغلی دانشجویان برای ما خیلی مهم است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

گودرزی تصریح کرد: امروزه یکی از مهمترین خصوصیات برای رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌های برتر دنیا این است که فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه در چه شرکت‌های معتبری مشغول به فعالیت می‌شوند و حتی چه میزان حقوق می‌گیرند.

وی اذعان کرد: اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های پیشروی جهان در گزارش‌های سالانه‌ای که از عملکرد خود به عموم جامعه ارائه می‌دهند به میزان جذب فارغ‌التحصیلان خود در بازار کار، درآمد کسب شده توسط آنان و حتی نوع شرکت‌هایی که آنها را جذب کرده‌اند (مثلا شرکت‌های پیش روی کشور متبوع خود و یا شرکت‌های چند ملیتی بزرگ) اشاره می‌کنند تا به این ترتیب ضمن ارتقای برند و رتبه جهانی خود، دانشجویان بیشتری را جذب کرده و درآمدهای خود را افزایش دهند.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها فقط بحث پژوهش مطرح نیست، افزود: اولین قدم در زمینه کارآفرینی و هدایت شغلی دانشجویان ایجاد فرهنگ‌سازی در آنها است.

وی اضافه کرد: مهمترین سؤالی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد و هنوز هم جوابی برای آن نداریم، این است که بزرگترین کسب و کار حوزه علوم انسانی در کشور چیست و میزان درآمد آن چقدر است؟

گودرزی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی برنامه مشخصی برای توسعه حوزه اشتغال و کارآفرینی تدوین کرده است که برخی از آنها در دست طراحی و برخی هم در حال اجرا است، گفت: از جمله موارد اجرا شده، دوره‌های مهارت‌افزایی است که در حال حاضر جهت ارتقای سطح مهارت‌های دانشجویان در مقطع کارشناسی، هر دانشجو می‌تواند به صورت رایگان در یک دوره مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود در مرکز تخصصی آموزش‌های آزاد دانشگاه ثبت نام کند و پس از شرکت در این دوره، مدرک معتبر دریافت کند. البته قرار است در دوره‌های آتی این گونه آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی اگر بخواهند در دوره‌های تخصصی و مهارتی بیشتری شرکت کنند با تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصدی می‌توانند در این دوره‌ها ثبت نام کرده و مدارک مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود را دریافت کنند.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: علاوه بر این، دانشگاه علامه با محوریت دانشکده مدیریت و حسابداری، هر ساله در اردیبهشت‌ماه، جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا را با هدف برقراری پیوند بین دانشگاه، صنعت و جامعه در جهت کمک به تامین نیروی انسانی صنایع و شرکت‌های فعال در عرصه اقتصاد کشور برگزاری می‌کند که تاکنون سه دوره از این جشنواره برگزارشده است.

وی افزود: در این جشنواره دانشگاه با فراهم کردن فضای مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های برتر کشور در عرصه کسب و کار، امکان تامین منابع انسانی مورد نیاز این مجموعه‌ها را از میان بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند و متقاضیان می‌توانند با حضور در غرفه شرکت‌ها اقدام به ارائه رزومه‌های شغلی خود به شرکت‌ها کنند تا از نیازهای آنها به صورت مستقیم آگاه شوند.

گودرزی خاطرنشان کرد: در خلال برگزاری جشنواره نیز انواع سخنرانی ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط در دانشگاه با مشارکت شرکت‌های حاضر در جشنواره برگزاری می‌شود تا دانشجویان با حال و هوای کسب و کارهای کشور و نیازمندی‌های آنان آشنا شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه اگر بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور و حتی خاورمیانه است باید در زمینه هدایت شغلی و کارآفرینی دانشجویان فعالیت بیشتری داشته باشد، گفت: می توانیم با مشاوره دادن به دانشجویان ایده‌ها و طرح‌های آنها را بارور و یا در مواقع لزوم از شکست‌های احتمالی آنها جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی به معضل فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور اشاره کرد و گفت: می توانیم با تشکل بانک اطلاعاتی از بازار و موقعیت‌های شغلی زمینه را برای ورود دانشجویان شغل‌های مورد نیاز جامعه فراهم کنیم.

وی افزود:  در زمینه کارآفرینی، مرکز کارافرینی دانشگاه یکی از ماموریتهای خود را تولید محتوای لازم در عرصه  تجاری سازی و ایجادکسب و کار های علوم انسانی و اجتماعی قرار داده است تا دانشجویان این حوزه در کشور بتوانند با مفاهیم صحیح و اختصاصی بخش علوم انسانی و اجتماعی آشنا شوند.

گودرزی اظهار کرد: مرکز کارآفرینی همچنین انواع برنامه‌های آموزشی و ترویجی را متناسب با حال و هوای حوزه علوم انسانی و اجتماعی تدارک دیده است که با مشارکت دانشکده‌های مختلف در فواصل زمانی معین در دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: تیم‌های دانشجویی علاقمند پس از برگزاری این دوره‌ها و عضوگیری، می‌توانند طی فرایندهای خاصی، به مرکز کارافرینی مراجعه کنند و از خدمات مشاوره و استقرار واحدهای دانشجویی در مرکز برای پرورش ایده های خود استفاده کنند. همچنین مسابقات مختلف برای شکل‌دهی به ایده‌ها و تیم‌سازی بین دانشجویان جهت راه‌اندازی کسب و کار های نوپا در دانشگاه اجرا شده (از جمله رویداد چکاوک) و در دست اجرا است.


برچسب ها نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

    رفتن به نوارابزار