کد خبر : 74031
تاریخ درج خبر : 1395/12/16
تغییر اندازه نوشته

عبور از هفت‌خوان سياست‌گذاري ؛

آشنا: ساده‌انگاری فهم مسائل اجتماعی، مشکل اصلی سیاست‌گذاران است/ لشگر فقرا در راهند/ باید به توسعه اجتماعی برسیم

-مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ایران در همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران عنوان کرد: ما نیار به یک وزارت امور اجتماعی داریم، وزارتی که حوزه سیاست، اشتغال، رفاه، مهاجرت، قومیت، آسیب‌های اجتماعی و غیره را به صورت یکپارچه دنبال کند.

به گزارش عطنا، دکتر حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهوری ایران در امور فرهنگی صبح یکشنبه، ۱۵ اسفندماه در افتتاحیه «همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی کرد.

آشنا ضمن تشبیه مشکلات سیاست‌گذاری به داستان هفت‌خوان رستم، گفت: ما از هفت‌خوان سیاست‌گذاری اجتماعی ایران صحبت می‌کنیم «هفت‌خوانی» که برای اجرای سیاست‌گذاری اعتدالی باید با آن مواجه شویم و از آن عبور کنیم.

وی افزود: ناکارآمدی سیاست‌گذاری عمومی ساختاری، بخشی‌نگری، وابستگی به مسیر، عوام فریبی، مناسبت سیاسی و محلی، فقدان منابع داده‌ای و نظارت‌های ناکافی خوان‌های هفت‌گانه‌ای است که باید، رستم سیاست‌گذاری اجتماعی از آن عبور کند تا کیکاووس‌هایی را که مشکلاتی برای خود و کشور ایجاد کرده‌اند، نجات دهد.

ما با نوعی مصونیت سیاست‌مداران روبه‌رو هستیم که در اموری غیر از فتنه مجازات نمی‌شوند. اگر هزاران هزار میلیارد یارانه در طول سالیان مختلف، غیر هدفمند و خلاف قانون، توزیع شده، کسی پاسخگو نیست و ما با بی عملی مسئولان و ناامیدی روزافزون مردم مواجه هستیم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست‌گذاری اجتماعی بخشی از سیاست‌گذاری عمومی است، بیان داشت: مشکل خود سیاست‌گذاری عمومی است، حل بحران‌های ریشه‌دار نیازمند تصمیم‌گیری‌های سخت ‌و ‌پرهزینه است، تصمیماتی که نیازمند آگاهی تخصصی، اراده سیاسی، اعتماد نهادی و مشارکت عمومی است.

آشنا تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌های سیاست‌گذاری عمومی دچار ناکامی شده‌ایم. تصمیماتی گرفتیم که یا در اصل غلط بوده یا اجرا ضعیف بوده و یا نظارت ناکافی وجود داشته و ما نیز نتوانسته‌ایم اصلاح و تصحیح سیاست‌ها را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: ناکارآمدی‌های سیاست‌گذاری عمومی، هم خطرپذیری سیاست‌گذاران و هم تحمل‌پذیری مردم را برای تصمیمات سخت به شدت کاهش داده ‌است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با بیان ناکارآمدی ساختاری و بخشی‌نگری به عنوان دومین خوان، عنوان کرد: سیاست‌گذاری اجتماعی در کشور یه تولیت واحد و با کفایت ندارد و نخواهد داشت، زیرا دارای متولین ناکارآمد و غیر مسئول است.

وی افزود: وزارت کار، تعاون‌ و رفاه اجتماعی از ابتدا نام‌های فراوانی داشته است که این نام‌های فراون نشان می‌دهد، دچار نوعی سردرگمی در سیاست‌گذاری، حیطه بندی و تعیین متولی برای سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های اجتماعی هستیم.

تاثیر عمیق سیاست‌های اجتماعی بر روی جمعیت‌های بزرگ

این استاد دانشگاه درباره خوان سوم، بیان کرد: خوان سوم ما وابستگی به مسیر است، به این معنی که ما اقداماتی را انجام دادیم که دیگر نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم و یا در رابطه با آن به عذرخواهی بپردازیم و مسیر جدید را پیدا کنیم.

آشنا با بیان چرایی این اتفاق، گفت: سیاست‌های اجتماعی بر روی جمعیت‌های بسیار بزرگ تاثیرات عمیق و طولانی مدت دارد، برای درک اشتباهات در سیاستگذاری اجتماعی، نیاز به زمانی طولانی داریم، تا این امر آثار خود را نشان دهد.

استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق، تصریح کرد: در کشور ما فردی که یک سیاست را ایجاد کرده است، در هنگام ظهور آثار آن سیاست، حضور سیاسی جدی نداشته است. سیستم انداختن به گردن افراد قبلی،  بدون مشخص شدن مسئول، سیستمی است که ما از آن بسیار استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خوان بعدی نیز جذابیت عوام فریبی در حوزه سیاستگذاری اجتماعی است، ادامه داد: مشکل سیاست‌گذاران ما در ساده‌انگاری فهم مسئله است. مسائل اجتماعی پیچیده ترین مسائل یک کشور هستند و از منابع هسته‌ای و عمرانی نیز مهم تر است.

آشنا، اذعان کرد: در حوزه اجتماعی، خطر احساساتی شدن بسیار جدی است، به نحوی که جریانات رسانه‌ای می‌تواند پدیده‌ای را خلق کند به اسم «گورخواب‌ها»، که احساسات جمعی را برانگیزد. مشکل تعمیم خرد به کلان نیز خیلی مشهود است. منظور من این است که بسیاری از افراد بر این باورند، مشاهده پدیده‌ها در مسائل خرد را می توان به سطح کلان تعمیم داد و راه حل‌های این مسائل را نیز به یکدیگر تعمیم داد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اهمیت توجه به فقر و فقرا، اظهار کرد: کسانی که پیش‌بینی می‌کنند، بحران‌های آتی جمهوری اسلامی چیست، به صراحت از لشگر فقرا سخن می‌گویند. وقتی شما با موجی از نابرابری و فقر روبه‌رو هستید، شعارهای برابری طلبی، شعارهای بسیار جذابی در رقابت‌های سیاسی می‌شود که بدین جهت، ما با مدلی از رابین‌هودیسم، مواجه می‌شویم.

آشنا با بیان اینکه افرادی که قرار است، درباره سیاست‌های اجتماعی تصمیم بگیرند در مجلس هستند، گفت: نظام پارلمانی ما الزاماتی را بر قانون‌گذاری حاکم کرده ‌است، مثلا نمایندگان وظیفه خود را پاسخگویی به مسائل محلی می‌دانند نه مسائل ملی. سوگیری قوانین به نفع قانون‌گذاری بسیار جدی است، زیرا این افراد جزء کسانی هستند که شامل آن قانون می‌شوند، بحث تعارض منافع در سیاستگذاری اجتماعی امری جدی است که باید پیگیری شود.

وزارت کار، تعاون‌ و رفاه اجتماعی از ابتدا نام‌های فراوانی داشته است که این نام‌های فراون نشان می‌دهد، دچار نوعی سردرگمی در سیاست‌گذاری، حیطه بندی و تعیین متولی برای سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به مسئله بودن اولویت‌های متفاوت دولت‌ها؛ خاطرنشان کرد: استمرار سیاستگذاری نداریم و چون اولویت‌ها مختلف است، برخی از سیاست‌های قطعیف به خاطر اولویت‌بندی‌های مختلف دولت‌ها کنار گذاشته می‌شود. قانون نظام جامع رفاه نمونه‌ای از این مهم است که نشان می‌دهد ما با عدم اجرای قوانین مواجه هستیم.

آشنا ادامه داد: خوان بعدی، «فقدان منابع داده‌ای» است، برای سیاست‌گذاری اجتماعی مبتنی بر شواهد، به داده‌های معتبر احتیاج داریم. ما همچنین فاقد برخی از پایگاه‌های داده اصلی هستیم.

وی افزود: با مراجعه به پایگاه داده‌های مالی می‌توانیم مشاهده کنیم، علی‌رغم اینکه بابت پایگاه داده‌های مالیاتی، میلیاردها تومان اختصاص داده شده بود، تعداد رکوردهای مالیاتی کشور در بخش غیردولتی و خصوصی بسیار کمتر از عدد ۲۰ هزار رکورد بود.

آشنا با بیان اینکه اگر رکورد وجود نداشته باشد، تصمیم‌گیری نیز اتفاق نمی‌افتد، گفت: بسیاری از پایگاه‌هایی که داریم ناقص هستند و رکوردهایشان غیر قابل استناد است و امکان تعامل و یکپارچه‌سازی منابع داده‌ها وجود ندارد. نتیجه این ناکارآمدی عدم امکان سیاستگذاری مبتنی بر شواهد است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به آخرین خوان، با عنوان «نظارت‌های ناکافی» از نقض قانون در موارد متعدد خبر داد و گفت: افرادی بودند که تخلف‌های مبرهنی را مرتکب شدند، اما مجازات در خور تخلف خود را ندیدند. ما با نوعی مصونیت سیاست‌مداران روبه‌رو هستیم که در اموری غیر از فتنه مجازات نمی‌شوند. اگر هزاران هزار میلیارد یارانه در طول سالیان مختلف، غیر هدفمند و خلاف قانون، توزیع شده، کسی پاسخگو نیست.

توسعه اجتماعی، هدف غایی سیاستگذاری عمومی

مشاور فرهنگی رئیس جمهور، ادامه داد: ما در رویکرد اعتدالی، نیاز داریم که از این هفت‌خوان عبور کنیم و نسبت به امور شهروندی حساسیت نشان دهیم. ما وظیفه داریم که وابستگی شهروندان به بازار کار، برای تامین حداقل معیشت و رفاه را اصلی مهم قرار دهیم.

او تاکید کرد: اصل اساسی در سیاست‌گذاری اجتماعی اعتدالی، این است که توسعه اجتماعی را به عنوان هدف غایی سیاست‌گذاری عمومی در نظر بگیریم.

آشنا یادآور شد: اینکه حوزه اجتماعی را حوزه‌ای حاشیه‌ای در نظر بگیریم، یک تلقی بسیار خطرناک است و ما نیازمند یک مدل ترکیبی یا ابتکاری در این باره هستیم .

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، افزود: در رویکر اعتدالی باید توانمندی شهروندان در حقوق رفاه، تامین اجتماعی، رفع موانع ساختاری و بنیادین نابرابری و رفع سریع و موثر اشکال غیر انسانی و شدید فقر و نابرابری را دنبال کند.

حسام‌الدین آشنا در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: ما نیار به یک وزارت امور اجتماعی داریم، وزارتی که حوزه سیاست، اشتغال، رفاه، مهاجرت، قومیت، آسیب‌های اجتماعی و غیره را به صورت یکپارچه دنبال کند.

به اشتراک بگذارید
AtnaNews Telegram
اخبار مرتبط

برچسب ها
نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد