کد خبر : 66777
تاریخ درج خبر : 1395/11/08
تغییر اندازه نوشته

محمد مهدی فرقانی:

بدون آزادی رسانه‌ها نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم

محمد مهدی فرقانی گفت: نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم اما آزادی رسانه‌ها را تامین نکنیم و مهمتر اینکه اقتصاد درون‌زا، مردمی و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر «محمد مهدی فرقانی» در سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ایلام اظهار کرد: اقتصاد باید شفاف باشد به این مفهوم که منابع از کجا می‌آیند، به کجا می‌روند، تخصیص‌ها چگونه است؟ چرا یک‌شبه صادرات فلان کالا آزاد و یا ممنوع می‌شود؟ هر چند بخشی به دلیل مصالح عمومی است اما رسالت رسانه‌ها شفاف‌سازی است و مسئولیت روزنامه‌نگاری حکم می‌کند که همیشه افشاگری چاره‌ی راه نیست و نشر اطلاعات شرط و شروط خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی و سالم‌سازی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند چشم ناظر و همیشه حاضر جامعه باشند و نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم اما آزادی رسانه‌ها را تامین نکنیم و مهمتر اینکه اقتصاد درون‌زا، مردمی و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

این استاد ارتباطات مسئولیت‌پذیری را وظیفه‌ تمام رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه به اقتضای رفتار حرفه‌ای باید خیر و صلاح عمومی را ببیند که این خیر و صلاح عمومی را دیدن به تمام حرفه‌ها مربوط می‌شود؛ مثلا یک مهندس ناظر نمی‌تواند آینده‌ یک ساختمان و مردمی که در آن ساکن می‌شوند را نادیده بگیرد.

این استاد دانشگاه از هدیه دادن و هدیه گرفتن بین روابط عمومی و رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: این رویه بسیار متفاوت شده و هم رسانه‌ها و هم روابط عمومی‌ها را آلوده کرده و مذمومی اخلاقی است اما مجازات قانونی ندارد مگر اینکه به رشوه تبدیل شود.

فرقانی با تاکید بر اینکه اصلی به نام احساس مسئولیت به همه‌ ما به عنوان رسانه و روابط عمومی می‌گوید که باید وجدان حرفه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: الگو یا رهیافت پزشکی، رهیافت روشنگرانه، رهیافت جبرانی و رهیافت اخلاقی چهار الگوی مسئولیت‌پذیری هستند.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگار و مسئول روابط عمومی ما باید آن چنان مسئولیتی احساس کند که ضعف‌ها، سوء عملکردها و سوء مدیریت‌ها را فریاد بکشد و در برابر نارسایی‌ها چشم بیدار جامعه باشد.

این استاد دانشگاه با طرح تعاریفی از اخلاق، گفت: جامعه‌ی ما به شدت دچار انحطاط، ریزش و ضعف اخلاقی است و همه منفعت‌جو شده‌ایم؛ یعنی به راحتی منافع خود را بر دیگران ترجیح می‌دهیم؛ مثلا در حادثه‌ی پلاسکو همه در کنار ساختمان عکس سلفی گرفتند، یا مردم به جای اینکه فلان مصدوم تصادفی را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند از صحنه‌ی تصادف عکس می‌گیرند، بنابراین نیازمند نهضت اخلاقی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای هستیم.

فرقانی با تاکید بر اینکه شغل جلوه‌ی مادی حرفه است، ادامه داد: حرفه اصول اخلاقی و مسئولیت، مرامنامه‌ی و میثاق اخلاقی دارد و شأن و قداست و عزت و احترام یک حرفه در گروی مجهز بودن به اصول اخلاقی است که عدول از آن تخلف شناخته می‌شود.

وی از دگرخواهی، مسئولیت‌پذیری، کمال‌گرایی، شرافت شخصی و احترام به دیگران به عنوان عناصر حرفه‌گرایی نام برد و گفت: روزنامه‌نگار ما باید حریم حرفه‌ی خود را تحت هیچ شرایطی خدشه‌دار نکند.

این استاد دانشگاه کمک کردن به مردم برای رسیدن به زندگی مطلوب، آموزش‌پذیری، وجود سازمان‌های نظارتی، دارا بودن منزلت اجتماعی و میثاق اخلاقی را از جمله شاخص‌های هر حرفه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حرفه‌ای عمل کردن رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها شاهد از بین رفتن بسیاری از مشکلات باشیم.

سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با همکاری دانشگاه ایلام و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید
AtnaNews Telegram
اخبار مرتبط

برچسب ها
نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد