کد خبر : 60721
تاریخ درج خبر : 1395/09/27
تغییر اندازه نوشته

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی مطرح کرد؛

نگاهی به جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی

گلنسا گلینی‌مقدم با اشاره به اینکه اگر دانشگاه علامه طباطبائی می‌خواهد در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاهی داشته باشد باید خود را به عنوان یک دانشگاه علوم‌انسانی در جهان تثبیت کند، گفت: چنانچه این دانشگاه بتواند به عنوان یک دانشگاه علوم انسانی در سطح جهان معرفی شود، در آن صورت شاخص‌های مربوط به ویژگی‌های خاص علوم انسانی به صورت تعدیل شده در رتبه‌بندی آن مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

به گزارش عطنا، سخنرانی با عنوان «نگاهی به جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌‌های رتبه‌بندی بین‌المللی»، ۲۴ آذرماه، توسط گلنسا گلینی‌مقدم، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی ایراد شد.

در این نشست گلنسا گلینی‌مقدم به دلایل شکل‌گیری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان پرداخت و اظهار کرد: نیاز جامعه، به‌ویژه دانشجویان و والدین آن‌ها برای یافتن دانشگاه مناسب، رقابت‌های جهانی در آموزش، پژوهش و تجارت، رقابت‌های سیاسی کشورها و صنعتی شدن علم از جمله دلایل آن است.

وی به رتبه‌بندی‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: مهمترین رتبه‌بندی بین‌المللی شامل شانگ‌های، کیو اس، تایمز و جهان اسلام است که هر کدام از این  رتبه‌بندی‌ها، شاخص‌های خاص خود را دارند.

به گفته گلینی‌مقدم «رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای» توسط موسسه آموزش وابسته به دانشگاه شانگهای جیائو تانگ چین، از سال ۲۰۰۳ میلادی و با هدف تعیین فاصله دانشگاه‌های چین با دانشگاه‌های معتبر غربی تأسیس شد.

او همچنین در توضیح رتبه‌بندی «کیو اس»، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۴ زمانی که مجله آموزش عالی تایمز برای انتشار رتبه‌­بندی دانشگاه­‌های جهان از داده‌­های جمع­‌آوری شده توسط موسسه «کاکارلی سیمونز» استفاده، آغاز به کار کرده. ضمن‌آنکه این سیستم رتبه‌­بندی لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را منتشر می‌کند.

او در ادامه سخنانش به توضیح «رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز» پرداخت و اذعان  کرد: آموزش عالی تایمز که بین سال‌های۲۰۰۵- ۲۰۰۹ با همکاری موسسه «کاکارلی سیمونز» تولید می­‌شد، از سال ۲۰۱۰ با هدف پیشرفت شاخص‌های آن در یک رتبه­‌بندی مستقل و با همکاری «تامسون رویترز» شروع به کار کرد. این رتبه‌­بندی ۱۳ شاخص عملکردی مستقل را در پنج گروه کلی مورد بررسی قرار می‌­دهد.

به بیان گلینی‌مقدم در رتبه‌بندی تایمز میزان درآمدهای دانشگاه و میزان بودجه‌ای که دانشگاه هزینه می‌کند و نیز میزان شفافیت مالی جزو شاخص‌های اصلی است. این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های ایران، اطلاعات مالی خود را در اختیار رتبه‌بندی قرار نمی‌دهند و به همین دلیل در شاخص‌های مالی امتیازی بدست نمی‌آورند.

وی هشت دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی تایمز را دانشگاه‌های علم و صنعت، صنعتی شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی و تهران عنوان کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که رتبه‌بندی جهان اسلام «آی‌اس‌سی» توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام و در ایران انجام می‌شود خاطرنشان کرد: شروع کار این رتبه‌بندی در ایران از سال ۱۳۸۹ است و نیزﺷﺎﺧص‌‌های اﯾﻦ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎری ﺳﺎزﻣﺎن «ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ اﺳﻼﻣﯽ» و «اﯾﺴﯿﺴﮑﻮ» در ﺳﺎﻟﻬﺎی ۲۰۰۶و ۲۰۰۷ﻣﯿﻼدی ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪ و اﮐﻨﻮن داﻧﺸﮕﺎه‌ها و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ و ﺷﺎﺧص‌‌ها از ﺳﺎل ۱۳۸۹ سالانه رتبه‌بندی می‌شوند. دانشگاه علامه طباطبائی توانست رتبه دوم کشور ایران در حوزه علوم انسانی را در سال گذشته کسب کند.

وی در بخشی دیگر از این نشست به نتایج رتبه‌بندی شانگهای برای ۱۰ دانشگاه برتر جهان پرداخت و بیان داشت که از این ۱۰ دانشگاه ۹ تا از آن‌ها آمریکایی هستند.

گلینی‌مقدم به شاخص‌های رتبه‌بندی شانگ‌هایی اشاره کرد و گفت: این شاخص‌ها بر اساس کیفیت آموزش، کیفیت کادر آموزشی، تولیدات علمی و عملکرد سرانه است.

گفتنی است که این نشست به مناسبت هفته پژوهش و در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

گوشه هایی از این نشست:


برچسب ها نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

    رفتن به نوارابزار