در نشست «پژوهش زیبایی‌شناسی رمان پسامدرن ایرانی» مطرح شد؛

رمان «این مرد از همان موقع بوی مرگ می‌داد» نمونه موفقی از رمان پست‌مدرن ایرانی است

در داستان پسامدرن نویسنده ضمیر شخصیت‌های داستان را واکاوی و روانکاوی می‌کند، پی‌رنگ داستان به‌هم‌ریخته و شبیه پازل‌های نامرتب است، واقعیت بیرونی با واقعیت ذهنی نویسنده تلفیق می‌شود و به علت فشرده بودن داستان، سرعت روایت افزایش پیدا می‌کند و برجسته‌سازی زاویه دید اتفاق می‌افتد.


یوسف اباذری در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (13)

جنگ شیعه و سنی خواست شریعتی نبود/ سوریه نیازمند نگاه شریعتی‌وار است/ بعد از انقلاب گفتمان کربن ادامه پیدا کرد نه گفتمان شریعتی

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما باید در جهت عدالت و آزادی همه محرومان منطقه عمل کنیم، خاطرنشان کرد: این راه حب شریعتی بوده و در این صورت شیعه برنده است، اینکه شیعه و سنی باید با هم بجنگند خواست شریعتی نیست، این چیزی است که عربستان، اسرئیل و آمریکا به دنبال آن است که باید از آن اجتناب کرد.


رئیس دانشگاه الزهرا:

حجاب در اسلام به معنی پرده‌نشینی نیست/ سهم مردان در ایجاد جامعه‌ سالم

مهناز ملانظری در همایش دو روزه عفاف و‌حجاب، گفت: هدف ما در این همایش صرفا پرداختن به بحث پوشش زنان نیست، وجه تمایز این همایش با همایش‌های گذشته این است که بتوانیم در یک کلی‌نگری سهم زنان و مردان را از ایجاد جامعه سالم و ایجاد فضای روانی سلامت تحت عنوان عفاف و حجاب مشخص کنیم.


در سوگ درگذشت دهقان فداکار؛

و این چنین است که «ریزعلی» می‌میرد

صدای سوت قطار بلندتر شده است. مسافران بی‌خبر از سرنوشت محتومشان لبخند می‌زنند. راننده چای داغش را هورت می‌کشد. تو سراسیمه شده‌ای. به راستی چه باید کرد. فریاد بزنی؟ دست‌هایت را تکان بدهی؟ یا اصلا تو را چه به این دردسرها…


حسن محدثی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (12)

شریعتی هیچ‌گاه به حذف سیاسی یا فیزیکی روحانیت توصیه نکرده است/ منظور شریعتی از اسلام منهای روحانیت به معنای حذف آنان نیست

مدیرگروه جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه شریعتی هیچ‌گاه به حذف سیاسی یا فیزیکی روحانیت توصیه نکرده است، اظهار کرد: در مجموع ۲۷ سند وجود دارد که نشانگر آن است منظور شریعتی از اسلام منهای روحانیت اصلاً به معنای حذف صنف روحانیت نیست بلکه تعبیری اشتباه از سخنان او است که باید اصلاح شود.


علیرضا صادقی:

استفاده از کلمه «اقلیت» اشتباه است/ «فرصت چندفرهنگی» و تحقق حقوق شهروندی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست «تبیین الگوی مفهومی چندفرهنگی، عدالت اجتماعی و صلح در ایران» گفت: تا زمانی که مفهوم چندفرهنگی در ایران جا نیفتد و فکر مثبت، احترام، شوق یادگیری و افتخار به فرهنگ‌های متعدد به وجود نیاید، نمی‌توان از شهروندی و توسعه سخن گفت. فرهنگ و ارزش چندفرهنگی به این معنا است که همه قابل احترام هستند و کاری به دین، قومیت و زبان آنها نداشته باشیم. 


حسین راغفر در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (11)

شریعتی انسان‌ها را «کارساز» می‌خواست نه «کارپذیر»/ خشم شاعرانه به مظالم هستی

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به شخصیت‌هایی که شریعتی از آنها الهام گرفته است، گفت: «ابوذر» برای شریعتی سمبل مبارزه با استضعاف اقتصادی یا استثمار، استضعاف سیاسی یا استبداد و استضعاف منابع ملی یا استعمار است. علاوه براین، خشمی ملایم و مقتدرانه عاری از غضب، تلخی و کینه در آموزه‌های شریعتی نسبت به مظالمی که به انسان‌های مظلوم روا رفته و می‌رود، وجود دارد.


مقصود فراستخواه در همایش «اکنون، ما و شریعتی»:  (10)

شریعتی هم «مولف» و هم «تالیف» اجتماعی است/ در زمانه شریعتی دست‌کم ۱۰ تیپ اجتماعی وجود داشت

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبائی با رد فرضیه اراده‌گرایانه گفت: امر تاریخی و اجتماعی یک‌سره و به صورت یک‌جانبه حاصل احوال نخبگان و اراده‌های آنها نیست. هرچند که عاملیت انسانی در سر جای خود وجود دارد اما باید دستگاه شناخت آدمی در نقش خودآگاهی، اراده و عمل اجتماعی را در محاسبات خود لحاظ کنیم، لذا نخبگان ما قهرمان یا ضدقهرمان نیستند بلکه حاصل زمینه گفتمانی خود هستند.


بیژن عبدالکریمی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (9)

برخورد شریعتی با دنیای غرب منفعلانه نیست/ چه بسا آینده‌ ترسیمی ما گذشته غرب باشد

عضو هئیت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد شمال گفت: این «گشودگی هستی» است که دین و مذهب فردای تاریخ بشر خواهد بود و یک چنین گشودگی به هستی، یعنی نگاه به همه سنن تاریخی که هر یک حکایت‌گر فهمی از هستی هستند، در اندیشه شریعتی دیده می‌شود.


علی‌اکبر احمدی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (8)

شریعتی بین خدا و انسان آشتی برقرار کرد

استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت: شریعتی به نظر من نه تنها می‌تواند از آشتی بین خود و خدا حرف بزند بلکه از هم‌عنانی این دو نیز سخن می‌گوید، یعنی وجود خداوند او را به سمت خلق انسان ‌می‌برد و وجود انسان، انسان را متوجه وجود خدا می‌کند و این در آغوش هم‌رفتن، می‌تواند آرزوی بزرگ بشریت و فلاسفه را تحقق ببخشد.


احسان شریعتی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (7)

فهم ما ایرانیان از تاریخ دچار بیماری است/ میراث شریعتی در یک جمله «تمام جوهر اندیشه من مبارزه با زر و زور و تزویر بود» خلاصه می‌شود

مدرس دانشگاه تهران و مؤسسه پرسش در مورد فهم مردم ایران از مفهوم آینده، گفت: ما ایرانیان متأسفانه در فهم تاریخ دچار یک بیماری هستیم، تاریخ را یا ملی (باستان) یا مذهبی (اسلام) می‌فهمیم که ما باید به این گذشته بازگردیم، اما در نگاه شریعتی آینده به مفهوم ازسرگیری بوده است، برای خود من میراث شریعتی در یک جمله خلاصه می‌شود، همان طور که خود شریعتی گفت؛ «تمام جوهر اندیشه من مبارزه با زر و زور و تزویر بود».


داوری‌اردکانی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (6)

اندیشه شریعتی به جهت عمق آن پویاست/ توسعه نیافتگی بیرون بودن از زمان تاریخ است

رضا داوری‌اردکانی با بیان اینکه دلیل ماندگاری اندیشه شریعتی دغدغه‌مندی اجتماعی او بود، اظهار کرد: یکی از نشانه‌های تفکر، ماندگاری آن است و هیچ چیز سطحی دوام ندارد، اگر چیزی ماندگار شد، بدانید که عمق و اهمیت داشت و در جایی رسوخ کرده است و تفکر شریعتی نیز چنین است، شریعتی کسی است که در تاریخ و فکر معاصر ما پایدار و زنده است.


کمال رضوی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (5)

«خاص‌گرایی جمعی» جامعه ایران را تهدید می‌کند/ برای اصلاح دین ناگزیر به انحصارزدایی هستیم

پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی اظهار کرد: شریعتی با اتکا به بازخوانی سرچشمه‌های اسلام مطرح می‌کند که ما در فرآیند اصلاح دینی، ناگزیر هستیم این پروسه که گروه عالمان دین تبدیل به گروه منزلتی شدند را انحصارزدایی کنیم و حقوق و انحصار ویژه تثبیت شده را متکثر و از انحصار گروه عالمان خارج کنیم چون انحصار در بحث علمی منجر به جمود می‌شود.


علی صدری‌نیا بیان کرد:

تکذیب خبر جلوگیری از اکران مستند «قائم مقام» در جشنواره عمار/ دو جریان منتقد و موافق آیت‌الله منتظری در ایجاد سانسور برخی از رویدادها مقصر هستند

علی صدری‌نیا، کارگردان مستند قائم مقام در حاشیه اکران این مستند در دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قرار بود که مستند قائم مقام در جشنواره عمار اکران شود ولی از نمایش آن جلوگیری شد، خاطرنشان کرد: این مطلب را یک خانم خبرنگاری در توئیتی منتشر کرده بود که درست نیست، قرار بود این مستند در جشنواره عمار رونمایی شود ولی به دلیل طولانی بودن فرآیند کار برای اکران در جشنواره عمار آماده نشد.


سوسن شریعتی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (16)

تنها فرق ما با زمان شریعتی «امیدواری» او و «ناامیدی» ماست/ به همه دردهای «قرن بیستمی» دچار شده‌‌ایم

پژوهشگر و روزنامه‌نگار حوزه تاریخ و فرزند دکتر علی شریعتی، گفت: کاپیتالیسم جهانی و دولت‌ها تضعیف شده‌اند، الیگارشی جدید ظهور کرده و سرمایه در دست ۱۰ درصد جهان تمرکز پیدا کرده است، ۵۰ درصد از جمعیت جهان در فقر مطلق به سر می‌برند و شریعتی از این وضعیت با عنوان «الیگارشی جهانی» یاد کرده است.


در نشست «سلمان هراتی؛ نماد شعر پایداری» مطرح شد؛

راز ماندگاری سلمان هراتی نگاه عاشقانه به جهان است/ نوشتن درباره هراتی جسارت می‌خواهد

نشست تخصصی بررسی زندگی و اشعار سلمان هراتی، شاعر مذهبی و انقلابی معاصر در دانشکده ادبیات گفته شد: یکی از عاشقانه‌ترین شاعرهای حوزه‌ی پایداری سلمان هراتی است. زیرا برای سکه و پول ننوشته است؛ تجربه‌های زیستی و روحی اوست که به صورت شعر پایداری بروز می‌کند و حاصل اشعاری است که نیاز به امضای سلمان ندارد.


حسن محدثی:

معیار برتری انسان اعمال اوست نه صرف باورهایش/ پیامبر به حقوق دگراندیشان احترام می‌گذاشت

 مدیرگروه جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران در نشست معرفی کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» در دانشکده ادبیات گفت: این کتاب می‌کوشد تا جایگاه «عشق انسانی» را در روح و احساس پیامبر نشان دهد. این قصه نشان می‌دهد که می‌توان همچون ابوالعاص مشرکی والامنش بود؛ شخصیتی که پیامبر برای او چقدر احترام قائل بود و به وی بسیار علاقه داشت.


عباس منوچهری در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (2)

آیا امکان اندیشه نوشریعتی وجود دارد؟

دبیر علمی سمپوزیوم «اکنون، ما و شریعتی» گفت: برنامه‌ریزی‌های این همایش حدود یک سال پیش در پاسخ شریعتی‌پژوهان کشور به دعوت بنیاد فرهنگی شریعتی آغاز و با بحث و گفت‌و‌گو میان پژوهشگران، موضوعاتی مشخص و نشست‌هایی تعریف شد تا به پرسش‌های مطرح درباره فکر شریعتی و نیز به نظرسنجی افکار عموم برای پاسخ به معضلات زمانه بپردازند.


سوسن شریعتی در همایش «اکنون، ما و شریعتی»: (1)

اگرچه مجهول می‌مانم اما شادم که مفیدم

روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فرزند دوم دکتر شریعتی گفت: مرحوم علی شریعتی حب و بغض و خشم ایجاد می‌کند، برمی‌انگیزاند و به این ترتیب طی این چهل سال به رغم همه این احوالات دگرگونی که ایجاد می‌کند، اجتناب‌ناپذیر باقی می‌ماند و به این معنا هنوز به نوستالژیک بدل نشده است.


سیدمهدی طاهری:

کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان نابینا را به انتخاب خودشان گویا می‌کنیم

دکتر سیدمهدی طاهری در گفت‌وگو با عطنا گفت: در ساختمان جدید کتابخانه مرکزی خدماتی ویژه کودکان و نوجوانان خواهیم داشت تا بتوانیم فرزندان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه را به مطالعه عادت بدهیم.


صفحه 3 از 2312345...1020...قبلی »