محمود جمعه‌پور در گفت‌وگو با عطنا:

زلزله طبیعی و آماده نبودن در مقابل زلزله غیرطبیعی است/ آموزش مدیریت بحران در دوران سربازی اجباری شود

عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در مصاحبه با خبرنگار عطنا در پی زلزله کرمانشاه گفت: هر وقت زلزله اتفاق می‌افتد ما یادمان می‌افتد که آمادگی نداریم و باید آماده شویم؛ بحث‌هایی مطرح می‌شود و بعد با گذشت زمان و به مرور یادمان می رود که هر آن ممکن است زلزله دوباره رخ دهد.


بی‌توجهی بخش صنعت به نیازهای بازار کار و تحصیلات دانشگاهی؛

خطوط موازی صنعت، اشتغال و تحصیلات/ رشد «نااشتغال زای» صنعت

اشتغال جوانان و به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی به یکی از مسائل اساسی حوزه اشتغال تبدیل شده است. به گونه ای که سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از کل بیکاران، از حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۴۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است.


محمدجواد حق‌شناس در نشست «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» مطرح کرد:‌

افزایش ۳۳ درصدی حضور زنان در شورای شهر تهران/ منظور از رجل سیاسی بحث مردانگی جنسیت نیست/ انتقاد از سخنان کدخدایی درمورد ریاست‌جمهوری زنان

عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست هم‌اندیشی «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» با اشاره به اینکه در انتخابات شورای این شهر شاهد تحرک‌های خوبی بودیم و سهم زنان از ۱۰ درصد دوره قبل به ۳۳ درصد افزایش یافت، گفت: به گفته رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از سهم جایگاه‌های مدیریت دولتی به زنان اختصاص داده شود.


زهرا صدراعظم نوری در نشست «برابری جنسیتی در مدیریت شهری»؛

حضور زنان در مدیریت شهری نباید صوری و نمایشی باشد/ «۱۴ سال» زنان را نادیده گرفتند

عضو شورای شهر تهران گفت: نگاه ما این نیست که افراد را به صرف جنسیت در جایگاه‌ها تقسیم کنیم بلکه ما می‌خواهیم زنان در مسئولیت‌هایی که برعهده می‌گیرند دارای توانمندی و قدرت عمل باشند نه اینکه حضور آنها صرفاً نمایشی و صوری باشد؛ زنان هم مثل دیگران فرصت خطر کردن داشته باشند.


به مناسبت زادروز «پدر علم جامعه‌شناسی»؛

زمینه و زمانۀ آگوست کنت

۲۱۹ سال از تولد آگوست کنت می گذرد، امروز اگر از هر جامعه‌شناس و آشنا به علوم‌اجتماعی دربارۀ او بپرسیم، اغلب بیش از آن که از خود کنت بدانند، بر نقدهای به اندیشۀ او تسلط دارند اما به نظر می‌رسد، ابتدا باید این متفکر فرانسوی قرن نوزدهم، موسس و واضع جامعه شناسی، پدر اثبات گرایی و پوزیتیویسم و گسترش دهندۀ اومانیسم را شناخت.


ابوذر قاسمی‌نژاد:

هیاهوی جامعه‌شناس در پرتو جامعه‌شناسی‌های روزمره

امروزه، جامعه­‌شناسی­‌های روزمره با پشتوانۀ مطالعات فرهنگی و علم نشانه­‌شناسی منجر به اضمحلال فراروایت­‌ها شده، بنیان­‌های جامعه­‌شناسی را بی­‌مسمی ساخته و یک حفرۀ سیاه به وجود آورده که هرچیزی به اسم جامعه‌­شناسی به درون آن ریخته می­‌شود، اما خروجی ماندگار آن مشخص نیست خروجی­‌های که اثر عمیقی بر جامعه فلاکت‌زده، بحران‌زده و مدرک­‌گرا داشته باشد.


تقی آزاد ارمکی:

یا سکوت می‌کنیم یا رادیکالیم

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران: به نظر من اگر کسی به دلیل فقر جنایت می‌کند باید به دنبال فقر برویم و آن را سامان دهیم. همچنین اگر مردی زنش را از خانه بیرون کرد به کجا برود؟ حتی این زن به خانه والدینش هم نمی‌تواند برود؛ یا باید به آن خانه برگردد و تحقیر شود یا در نهایت وارد چرخه فساد می‌شود.


محمدامين قانعي‌راد:

واکنش عاطفی سازمانی به حوادث؛ هیجان وفراموشی

اگر وزارتخانه‌ها را هم سازمان تلقی کنیم، باید گفت که برخورد سازمانی در کشورمان با این دسته از حوادث از جنس واکنش شهروندان است یعنی با این حوادث برخورد عاطفی دارند و واکنش هیجانی نشان می‌دهند.


زیر و بم‌ تشکل‌های صنفی فرهنگیان؛

نفی تشکل‌ها، نفی مسئولیت‌پذیری و شفافیت است

در بین غالب کارشناسان آموزش‌وپرورش این تفاهم وجود دارد که نظام آموزشی کشورمان حداقل در بخش ستادی به‌شدت متمرکز است. این ساختار متمرکز و هسته سخت آن، عمدتا مانع از دخالت ذی‌نفعان حقیقی نظام آموزشی در سازوکارهای اصلی آن می‌شود. هرچند کماکان سایر عوامل محیطی از روش‌های مختلف سعی در اثرگذاری بر عملکرد نظام آموزشی را دارند.


وقتی با مدرسه رفتن بچه‌ها «پدرها» بیکارتر می‌شوند؛

تحصیل با مداد و پاک‌کن خارجی

حمایت از تولیدکننده داخلی باعث رونق اقتصاد می‌شود و همین موضوع بیکاری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این امر باید از مشوق‌هایی استفاده کرد.


امیرمحمود حریرچی:

توجیه ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری

والدین زمانی‌که فرزندان خود را برای اردو به مدرسه می‌سپارند به چه افرادی اعتماد می‌کنند؟ مدرسه، سازمان دانش‌آموزی یا مربیان. بنابراین باید جواب شایسته‌ای به اعتماد آنها داده شود. تعداد و شدت حوادث تغییری در میزان پاسخگویی ندارد، یک یا هزار مورد. در نهایت مسئولان در هر مقام و سطح باید نسبت به حادثه پاسخگو باشند.


حسین احمدی‌نیاز:

از اتوبوس تا آتش در شین‌آباد

این حادثه برای دانش‌آموزان اولین بار و آخرین بار نخواهد بود. چندسال پیش هم ۲۸ دانش‌آموز شین‌آبادی در مدرسه‌ای واقع در پیرانشهر در آتش سوختند. چند نکته قابل طرح است. اول اینکه حقوق دانش‌آموزان در چه جایگاهی قرار دارد؟


جان باختن تعدادی از دختران تیزهوش هرمزگانی؛

سونامی نخبه‌‌کشی در جاده

این حادثه ٩ کشته و ٢۶ مجروح داشت و رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: صدور مجوز حرکت در شب برای اتوبوس دانش آموزان اشتباه بود./ آیا تدوین آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی می‌تواند بازدارندگی داشته باشد؟/ برای چندمین بار است که حوادثی از این دست برای دانش‌آموزان و دانشجویان کشور رخ می‌دهد.


رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا؛

علوم انسانی اسلامی بهره‌گیری از شرع و علوم عقلی برای بهبود زندگی انسان است

حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: علوم انسانی اسلامی عبارت از کشف قوانین تکوینی و مناسبات اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و بهره‌گیری از شرع و علوم عقلی برای بهبود زندگی انسان و رشد بسترهای مناسب است.


تحویل «دانشگاه» به دانشگاهیان؛

خانیکی: دانشگاه سیاست‌گریز، غیرآکادمیک هم می‌شود!/ فراستخواه: دولت از تعارف‌ با دانشگاهیان کم کند و بر مبلغ بیفزاید!

اینکه در چهار سال گذشته، مشارکت نخبگان و جامعه دانشگاهی در تصمیم‌سازی‌های دولت (که از وعده‌های دولت یازدهم بود) چقدر محقق شد، در میزگردی با حضور دکتر هادی خانیکی و دکتر مقصود فراستخواه مجال مداقه یافت.


دامنۀ فعالیت دکه‌های روزنامه فروشی؛

شب‌ها چه کسی در دکه روزنامه می‌خوابد؟

خبری که در رابطه با قانون‌شکنی برخی دکه‌های روزنامه فروشی به دست خبرنگار روزنامه «قانون »رسیده است، نه سیم کارت بی‌نام نشان است و نه فروش انواعی از مواد مخدر بلکه اجاره جای خواب آن نیز به دختران دانشجو و حتی فراری است.


كاربران ايرانی، صدای دانش‌آموزان افغان شدند؛

#از_مهر_جا_نمانند/ مدرسه ملیت نمی‌شناسد

ماجرای حق تحصیل کودکان افغان فارغ از داشتن کارت اقامت یا نداشتن آن از دو سال پیش مورد توجه ویژه قرار گرفت، زمانی که رهبر انقلاب دستور واضحی صادر کرد: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایران ثبت‌نام شوند.» از شهریور همان سال روند ثبت‌نام کودکان افغان حتی بدون داشتن مجوز اقامت والدین، در مدارس عادی آغاز شد.


عماد افروغ:

فرهنگ گفت‌وگو از پیش‌شرط‌های جلوگیری از افراط‌گرایی است

عماد افروغ، جامعه‌شناس و مدیرگروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، در سخنرانی خود در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران با کنفرانس اسقفان سوئیس که با عنوان «تحلیلی فرادینی از بنیان‌ها و زمینه‌های افراط‌گرایی» ارائه شد، گفت: بر این باوریم که یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز و ظهور افراط‌گری‌ها، جنگ‌ها و خشونت‌های فاجعه‌آمیز در حیات بشری، دور شدن از حقایق وجودی و نگاه تاریخی‌گرایانه و در نتیجه قدرت‌گرایانه به حقایق است.


سخنرانی ابوالفضل دلاوری، محمد فاضلی و احمد نادری؛

والرشتاین و نظام جهانی مدرن/ لیبرالیسم را نقد نکن!/ علوم اجتماعی در ایران تربیت تاریخی ندارد

به منظور نقد و بررسی کتاب نظام جهانی مدرن: کشاورزی سرمایه‌دارانه و خاستگاه‌های اقتصاد جهانی اروپا در سده شانزدهم، نوشته والرشتاین که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، اخیرا نشستی در انجمن علوم سیاسی با حضور سه تن از استادان جامعه‌شناسی و علوم سیاسی برگزار شد که گزارش آن از نظر می‌گذرد.


صفحه 4 از 30« بعدی...23456...102030...قبلی »