محمود جمعه‌پور در گفت‌وگو با عطنا:

زلزله طبیعی و آماده نبودن در مقابل زلزله غیرطبیعی است/ آموزش مدیریت بحران در دوران سربازی اجباری شود

عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در مصاحبه با خبرنگار عطنا در پی زلزله کرمانشاه گفت: هر وقت زلزله اتفاق می‌افتد ما یادمان می‌افتد که آمادگی نداریم و باید آماده شویم؛ بحث‌هایی مطرح می‌شود و بعد با گذشت زمان و به مرور یادمان می رود که هر آن ممکن است زلزله دوباره رخ دهد.


تقی آزاد ارمکی:

چرا جامعه جوان ایران «بوی کهنگی» گرفته است/ باید به مسئله جوانان «نهادی» نگاه شود نه «سازمانی»

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عامل اصلی تحولات اجتماعی در ایران، جوانان نیستند بلکه نسل میانی جامعه تعیین کنندگان اصلی هستند، بنابراین در توسعه، دموکراسی، تحولات اجتماعی، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها جوانان حضور ندارند و یکی از دلایل عدم حضور جوان را باید در ادبیات دینی جست‌وجو کرد چراکه جوانان را به رسمیت نمی‌شناسد.


موسس انجمن مددکاران ایران؛

اورژانس اجتماعی گشت ارشاد نیست

اگر مددکار اجتماعی تشخیص داد خود یا فرد دریافت‌کننده خدمات درمعرض خطر است، باید در اسرع‌وقت از نیروی انتظامی برای‌مداخله استفاده کند. وظیفه‌دوم ارجاع گروه مشمول کودک‌آزار، همسرآزار، زنان تحت‌آسیب و… به اورژانس اجتماعی بر اساس ضوابط و قوانین است.


دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی:

لوایح اجتماعی در مجلس خاک می‌خورند

هشت سال می‌گذرد از زمانی که قوه‌قضائیه لایحه‌ای با عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان را در ٢٢ اردیبهشت‌ماه ‌سال […]


اول مهر با دانش‌آموزان مدرسه نو نوار ابوعلی سینا در محروم ترین منطقه سیستان وبلوچستان؛

بچه‌های «پیرسهراب» هم به دانشگاه می‌رسند اگر…

بچه‌ها ذوق مدرسه جدیدشان را دارند. ذوق دیوارهای آبی روشن و حیاطی که دیگر پاهای عریان‌شان در چاله چوله‌هایش گیر نمی‌کند. ذوق آبسردکن نو که زیر آفتاب اول مهر برق می‌زند. گرچه پاییز سیستان و بلوچستان تا آخر آبان هنوز تابستانی است و شرجی‌ تبدار، پنکه‌های سقفی بی‌رمق را ریشخند می‌کند، اما مهر در سرزمین آفتاب هم مهر است؛ شروع ماه مدرسه.


محمدامین قانعی‌راد:

دنبال مقصر مجازی نباشیم

استادجامعه‌شناسی دانشگاه تهران: اکثر کسانی که در فضای مجازی فعالیت دارند در این چهار گروه هستند. آنچه در خصوص خشونت از جمله همین «قتل‌های فجیع» باید گفت این است که از قضا اینها ریشه در فضای واقعی دارند.


ریشه‌یابی آن‌سوی قتل‌های خانوادگی؛

تبریزی: ساختار اجتماعی و فردی دو بال پیشگیری در جرایم/ حریرچی: عدم‌ مدیریت خشم و استرس در جامعه

دشتبان، بازپرس دادسرای جنایی تهران: از ضعف و فقدان مدیریت بحران در خانواده، چنین حوادث تلخی بروز می‌کند/ مدیرروستا، قاضی‌جنایی: جنایت‌های اخیر از الگوی مشابه‌ای پیروی می‌کنند/ استاد دانشگاه علامه‌ طباطبائی: باید برای مردم جامعه فرصتی ایجاد کنیم که شادی داشته باشند.


رئیس جمهور:

کتاب‌های درسی ما، دانش آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند نه فردا/ مهارت‌آموزی اولویت وزارت آموزش و پرورش باشد

رئیس‌جمهور با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانشْ آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند. روحانی پرسش مهر امسال را چنین عنوان کرد: پرسش مهر امسال این است که در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم.


محمدامین قانعی راد:

برخورد با دستفروشان پاک کردن صورت مساله است

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران: نباید از یاد برد که پدیده دستفروشی، فقط مختص به ایران نیست، بلکه در اغلب کشورها دستفروشان حضور دارند، اما در کشورهای توسعه‌یافته این پدیده را ساماندهی کرده‌اند؛ طوری که امکان کار در بازارچه‌های هفتگی و روزانه را برای آنها فراهم ساخته‌اند.


١٢‌ تا ٢٠ میلیون نفر زیر خط فقر؛

خط قرمز دور خط فقر

«درحال‌حاضر حدود ١٠ تا ١٢‌ میلیون نفر فقیر مطلق در کشور داریم اما اگر شاخص‌ها به دقت مشخص شوند و بخواهیم سطح رفاهی افراد جامعه را بالاتر ببریم، می‌توان ١۶ تا ٢٠ ‌میلیون نفر را در کشور در دایره فقر مطلق قرار داد».


ریشه‌یابی پدیده « کودکان بی هویت»؛

کودکان ایرانی بی‌شناسنامه را هم ببینید

خبر شیرین بود. حدود ۱۰ روز پیش اتفاق افتاد. فرمانداری اعلام کرده بود که برای کودکان مهاجر مقیم افغان یا آنهایی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان هستند، کارت آموزش صادر می‌کند. کارتی که به آنها اجازه می‌داد، بدون مدارک هویتی ادامه تحصیل بدهند. همه مدارس هم موظف شدند با ارائه کارت حمایت تحصیلی؛ دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند.


اصل ۳۰ قانون اساسی اجرا نمی‌شود؛

تحصیل رایگان؛ رویا یا واقعیت؟

متاسفانه دولت امکان تخصیص کامل سرانه مدارس را ندارد و کمک گرفتن از مردم برای اداره بهتر مدارس اجتناب ناپذیر است. اما این کمک ها به هیچ عنوان نباید اجباری باشد یا برای آن رقمی تعیین بشود.


معاون آموزش ابتدایی کشور:

خیانت مدارس برند به دانش‌آموزان

برگزاری آزمون‌های مصاحبه‌ای برخی مدارس در مقطع ابتدایی و اول دبستان خیانت است، اما از آن فاجعه‌بارتر کار برخی مدارس برند است که گاهی تا شش سال دانش‌آموزی را آموزش می‌دهند، اما در میان مسیر و در زمان تغییر مقطع او را از قطار ‌آموزشی خود پیاده می‌کنند.


شیرین احمدنیا:

دختران قدم اول را برداشتند، نوبت دولت است

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی: زنان بیشترین درصد قبولی در کنکور سال ٩۶ را داشتند. این خبر می‌تواند منبع امیدواری‌های فراوانی برای جامعه زنان کشور شود، خصوصا آنکه از گذشته دور، تحصیل و روند تکمیل‌کردن مراتب تحصیلی یکی از دغدغه‌های مهم زنان در کشور بوده و توفیق در چنین رقابتی، می‌تواند نوعی موفقیت به حساب آید.


حسن ملکی در نشست نقد سند ۲۰۳۰؛

سند تحول ما در آرشیو پیر شده است

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سند تحول ما در آرشیو پیر شده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند راه برای بروز سکولاریسم باز می شود.


امیرمحمود حریرچی:

دانشجویان را دریابیم

استاد مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی: اغلب دانشجویان با پذیرش در دانشگاه‌های خارج از محل سکونت در مقایسه با قبل از آزادی عمل‌ فراوان برخوردار می‌شوند. این آزادی عمل می‌تواند مشکلات فراوانی را برای دانشجو و خانواده او به‌همراه داشته باشد. مسئولان دانشگاه باید با برگزاری دوره‌های آموزشی، مهارتی و مشاوره‌ای تحت عنوان مهارت‌های اجتماعی یا مهارت‌های زندگی برای کاهش هرگونه آسیب یا بزه تهدید‌کننده، خطرات را به دانشجویان گوشزد کنند.


نگاهی جامعه‌شناختی به «مشارکت زنان در مدیریت شهری»؛

زنان برای سیاستی «دیگر»

«سیاست‌ورزی زنانه» نگاهی خشونت‌آمیز نیست، نگاهی سلسله‌مراتب‌کننده و طبقه‌بندی‌کننده نیست و در آن تلاش نمی‌شود که «داروینیسم اجتماعی» تشویق شود؛ بلکه نگاهی حمایتگر است. اگر ما بتوانیم در ساختارهای دولتی و شهری خود «نگاه و رویکرد زنانه» را تقویت کنیم، بی‌شک توانسته‌ایم گامی ارزشمند به سوی دموکراتیزه‌کردن جامعه‌مان برداریم.


بی‌توجهی بخش صنعت به نیازهای بازار کار و تحصیلات دانشگاهی؛

خطوط موازی صنعت، اشتغال و تحصیلات/ رشد «نااشتغال زای» صنعت

اشتغال جوانان و به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی به یکی از مسائل اساسی حوزه اشتغال تبدیل شده است. به گونه ای که سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از کل بیکاران، از حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۴۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است.


صفحه 3 از 3012345...102030...قبلی »