ابوذر قاسمی‌نژاد:

هیاهوی جامعه‌شناس در پرتو جامعه‌شناسی‌های روزمره

امروزه، جامعه­‌شناسی­‌های روزمره با پشتوانۀ مطالعات فرهنگی و علم نشانه­‌شناسی منجر به اضمحلال فراروایت­‌ها شده، بنیان­‌های جامعه­‌شناسی را بی­‌مسمی ساخته و یک حفرۀ سیاه به وجود آورده که هرچیزی به اسم جامعه‌­شناسی به درون آن ریخته می­‌شود، اما خروجی ماندگار آن مشخص نیست خروجی­‌های که اثر عمیقی بر جامعه فلاکت‌زده، بحران‌زده و مدرک­‌گرا داشته باشد.


١٢‌ تا ٢٠ میلیون نفر زیر خط فقر؛

خط قرمز دور خط فقر

«درحال‌حاضر حدود ١٠ تا ١٢‌ میلیون نفر فقیر مطلق در کشور داریم اما اگر شاخص‌ها به دقت مشخص شوند و بخواهیم سطح رفاهی افراد جامعه را بالاتر ببریم، می‌توان ١۶ تا ٢٠ ‌میلیون نفر را در کشور در دایره فقر مطلق قرار داد».


ریشه‌یابی پدیده « کودکان بی هویت»؛

کودکان ایرانی بی‌شناسنامه را هم ببینید

خبر شیرین بود. حدود ۱۰ روز پیش اتفاق افتاد. فرمانداری اعلام کرده بود که برای کودکان مهاجر مقیم افغان یا آنهایی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان هستند، کارت آموزش صادر می‌کند. کارتی که به آنها اجازه می‌داد، بدون مدارک هویتی ادامه تحصیل بدهند. همه مدارس هم موظف شدند با ارائه کارت حمایت تحصیلی؛ دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند.


اصل ۳۰ قانون اساسی اجرا نمی‌شود؛

تحصیل رایگان؛ رویا یا واقعیت؟

متاسفانه دولت امکان تخصیص کامل سرانه مدارس را ندارد و کمک گرفتن از مردم برای اداره بهتر مدارس اجتناب ناپذیر است. اما این کمک ها به هیچ عنوان نباید اجباری باشد یا برای آن رقمی تعیین بشود.


معاون آموزش ابتدایی کشور:

خیانت مدارس برند به دانش‌آموزان

برگزاری آزمون‌های مصاحبه‌ای برخی مدارس در مقطع ابتدایی و اول دبستان خیانت است، اما از آن فاجعه‌بارتر کار برخی مدارس برند است که گاهی تا شش سال دانش‌آموزی را آموزش می‌دهند، اما در میان مسیر و در زمان تغییر مقطع او را از قطار ‌آموزشی خود پیاده می‌کنند.


شیرین احمدنیا:

دختران قدم اول را برداشتند، نوبت دولت است

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی: زنان بیشترین درصد قبولی در کنکور سال ٩۶ را داشتند. این خبر می‌تواند منبع امیدواری‌های فراوانی برای جامعه زنان کشور شود، خصوصا آنکه از گذشته دور، تحصیل و روند تکمیل‌کردن مراتب تحصیلی یکی از دغدغه‌های مهم زنان در کشور بوده و توفیق در چنین رقابتی، می‌تواند نوعی موفقیت به حساب آید.


حسن ملکی در نشست نقد سند ۲۰۳۰؛

سند تحول ما در آرشیو پیر شده است

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سند تحول ما در آرشیو پیر شده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند راه برای بروز سکولاریسم باز می شود.


امیرمحمود حریرچی:

دانشجویان را دریابیم

استاد مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی: اغلب دانشجویان با پذیرش در دانشگاه‌های خارج از محل سکونت در مقایسه با قبل از آزادی عمل‌ فراوان برخوردار می‌شوند. این آزادی عمل می‌تواند مشکلات فراوانی را برای دانشجو و خانواده او به‌همراه داشته باشد. مسئولان دانشگاه باید با برگزاری دوره‌های آموزشی، مهارتی و مشاوره‌ای تحت عنوان مهارت‌های اجتماعی یا مهارت‌های زندگی برای کاهش هرگونه آسیب یا بزه تهدید‌کننده، خطرات را به دانشجویان گوشزد کنند.


نگاهی جامعه‌شناختی به «مشارکت زنان در مدیریت شهری»؛

زنان برای سیاستی «دیگر»

«سیاست‌ورزی زنانه» نگاهی خشونت‌آمیز نیست، نگاهی سلسله‌مراتب‌کننده و طبقه‌بندی‌کننده نیست و در آن تلاش نمی‌شود که «داروینیسم اجتماعی» تشویق شود؛ بلکه نگاهی حمایتگر است. اگر ما بتوانیم در ساختارهای دولتی و شهری خود «نگاه و رویکرد زنانه» را تقویت کنیم، بی‌شک توانسته‌ایم گامی ارزشمند به سوی دموکراتیزه‌کردن جامعه‌مان برداریم.


بی‌توجهی بخش صنعت به نیازهای بازار کار و تحصیلات دانشگاهی؛

خطوط موازی صنعت، اشتغال و تحصیلات/ رشد «نااشتغال زای» صنعت

اشتغال جوانان و به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی به یکی از مسائل اساسی حوزه اشتغال تبدیل شده است. به گونه ای که سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از کل بیکاران، از حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۴۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است.


محمدجواد حق‌شناس در نشست «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» مطرح کرد:‌

افزایش ۳۳ درصدی حضور زنان در شورای شهر تهران/ منظور از رجل سیاسی بحث مردانگی جنسیت نیست/ انتقاد از سخنان کدخدایی درمورد ریاست‌جمهوری زنان

عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست هم‌اندیشی «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» با اشاره به اینکه در انتخابات شورای این شهر شاهد تحرک‌های خوبی بودیم و سهم زنان از ۱۰ درصد دوره قبل به ۳۳ درصد افزایش یافت، گفت: به گفته رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از سهم جایگاه‌های مدیریت دولتی به زنان اختصاص داده شود.


زهرا صدراعظم نوری در نشست «برابری جنسیتی در مدیریت شهری»؛

حضور زنان در مدیریت شهری نباید صوری و نمایشی باشد/ «۱۴ سال» زنان را نادیده گرفتند

عضو شورای شهر تهران گفت: نگاه ما این نیست که افراد را به صرف جنسیت در جایگاه‌ها تقسیم کنیم بلکه ما می‌خواهیم زنان در مسئولیت‌هایی که برعهده می‌گیرند دارای توانمندی و قدرت عمل باشند نه اینکه حضور آنها صرفاً نمایشی و صوری باشد؛ زنان هم مثل دیگران فرصت خطر کردن داشته باشند.


به مناسبت زادروز «پدر علم جامعه‌شناسی»؛

زمینه و زمانۀ آگوست کنت

۲۱۹ سال از تولد آگوست کنت می گذرد، امروز اگر از هر جامعه‌شناس و آشنا به علوم‌اجتماعی دربارۀ او بپرسیم، اغلب بیش از آن که از خود کنت بدانند، بر نقدهای به اندیشۀ او تسلط دارند اما به نظر می‌رسد، ابتدا باید این متفکر فرانسوی قرن نوزدهم، موسس و واضع جامعه شناسی، پدر اثبات گرایی و پوزیتیویسم و گسترش دهندۀ اومانیسم را شناخت.


تقی آزاد ارمکی:

یا سکوت می‌کنیم یا رادیکالیم

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران: به نظر من اگر کسی به دلیل فقر جنایت می‌کند باید به دنبال فقر برویم و آن را سامان دهیم. همچنین اگر مردی زنش را از خانه بیرون کرد به کجا برود؟ حتی این زن به خانه والدینش هم نمی‌تواند برود؛ یا باید به آن خانه برگردد و تحقیر شود یا در نهایت وارد چرخه فساد می‌شود.


محمدامين قانعي‌راد:

واکنش عاطفی سازمانی به حوادث؛ هیجان وفراموشی

اگر وزارتخانه‌ها را هم سازمان تلقی کنیم، باید گفت که برخورد سازمانی در کشورمان با این دسته از حوادث از جنس واکنش شهروندان است یعنی با این حوادث برخورد عاطفی دارند و واکنش هیجانی نشان می‌دهند.


زیر و بم‌ تشکل‌های صنفی فرهنگیان؛

نفی تشکل‌ها، نفی مسئولیت‌پذیری و شفافیت است

در بین غالب کارشناسان آموزش‌وپرورش این تفاهم وجود دارد که نظام آموزشی کشورمان حداقل در بخش ستادی به‌شدت متمرکز است. این ساختار متمرکز و هسته سخت آن، عمدتا مانع از دخالت ذی‌نفعان حقیقی نظام آموزشی در سازوکارهای اصلی آن می‌شود. هرچند کماکان سایر عوامل محیطی از روش‌های مختلف سعی در اثرگذاری بر عملکرد نظام آموزشی را دارند.


وقتی با مدرسه رفتن بچه‌ها «پدرها» بیکارتر می‌شوند؛

تحصیل با مداد و پاک‌کن خارجی

حمایت از تولیدکننده داخلی باعث رونق اقتصاد می‌شود و همین موضوع بیکاری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این امر باید از مشوق‌هایی استفاده کرد.


امیرمحمود حریرچی:

توجیه ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری

والدین زمانی‌که فرزندان خود را برای اردو به مدرسه می‌سپارند به چه افرادی اعتماد می‌کنند؟ مدرسه، سازمان دانش‌آموزی یا مربیان. بنابراین باید جواب شایسته‌ای به اعتماد آنها داده شود. تعداد و شدت حوادث تغییری در میزان پاسخگویی ندارد، یک یا هزار مورد. در نهایت مسئولان در هر مقام و سطح باید نسبت به حادثه پاسخگو باشند.


حسین احمدی‌نیاز:

از اتوبوس تا آتش در شین‌آباد

این حادثه برای دانش‌آموزان اولین بار و آخرین بار نخواهد بود. چندسال پیش هم ۲۸ دانش‌آموز شین‌آبادی در مدرسه‌ای واقع در پیرانشهر در آتش سوختند. چند نکته قابل طرح است. اول اینکه حقوق دانش‌آموزان در چه جایگاهی قرار دارد؟


صفحه 1 از 2712345...1020...قبلی »