گزارش کامل نشست «شفافیت و رسانه؛ بررسی چالش آزادی رسانه‌ها در مبارزه با فساد» + فایل صوتی

محسنیان‌راد: اگر انتقاد نکنم به کشورم خیانت کرده‌ام/ توکلی: ناچاریم به رسانه‌ها میدان دهیم/ صادقی: در دوره فعلی انحصار صدا و سیما شکسته شده است

نشست علمی «شفافیت و رسانه؛ بررسی چالش آزادی رسانه‌ها در مبارزه با فساد» با حضور مهدی محسنیان‌راد، عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، احمد توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت و محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت مجلس در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.


گزارشی از بررسی مشکلات و چالش‌های مطبوعات شهرستان‌ها؛

چرخ مطبوعات استانی می‌لنگد

مطبوعات، محصول یک جامعه توسعه‌یافته و به عنوان چهارمین رکن دموکراسی، بعد از سه مقوله مشارکت فعال شهروندان در فرآیندهای اجتماعی، شفافیت کنش‌ها و پاسخگو بودن حکومت، زمینه را برای استقرار و تداوم مردم‌سالاری میسر می‌سازند. استفاده از مطبوعات و رونق آن حتی هنوز هم با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، معیاری برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت و توسعه هر کشوری است و با این تعاریف، وضعیت مطبوعات در شهرستان‌های کشور اهمیت ویژه‌‌ای دارد


نگاهی دوباره به تبلیغات سیاسی در ایران؛

تلگرام و اینستا گرام در انتخابات۹۶

«علوم ارتباطات» به‌عنوان رشته‌ای مجزا در علوم انسانی، با «کارکرد سیاسی» آغاز شده است. فعالیت‌های نرم رسانه‌ای در جنگ‌های جهان‌شمول دوم و «تبلیغات سیاسی» به‌واسطه رسانه‌های یک‌سویه و توده‌ای و شیوه‌های تبلیغ و تأثیر بر افکار، ارتباطات را عنوان یک علم مطرح می‌کند.


بررسی رفتار مردم حین و بعد از حادثه تروریستی چهارشنبه

چرا تهرانی‌ها شوکه نشدند؟

در حادثه تروریستی روز چهارشنبه پایتخت‌نشینان دو رفتار کاملا متفاوت از خود نشان دادند. پس از حادثه تروریستی لندن مردم فرار کرده، بخشی از لندن را خلوت کردند و سعی داشتند جان خود را نجات دهند. اما تهرانی‌ها به جای فرار، ماندن و سلفی انداختن با ساختمان مجلس و تیراندازی‌ها را ترجیح دادند. در این میان نیروهای امنیتی و انتظامی هم باید با مهاجمان مبارزه و هم مردم را از خطر دور می‌کردند.


گزارشی در باب حمله گسترده هکرها؛

امنیت حلقه مفقود شده فضای سایبری

در دوهفته اخیر حمله گسترده باج‌افزار Wanna Cry و از کار افتادن سایت‌های برخی نهادها مانند پست، وزارت کار، بانک مرکزی و… باعث شد تا بحث بر سر جدی نگرفتن امنیت اطلاعات در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی مورد توجه قرار بگیرد.


آیا براساس حقوق شهروندی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر رفع فیلتر خواهند شد؛

منشور فیلترینگ

مدت‌های زیادی است که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر فیلتر هستند، اما از طرف دیگر شبکه‌های دیگری مانند اینستاگرام و پیام‌رسانی مانند تلگرام درست با همان نوع کاربرد و کارکرد به راحتی در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد.


عباس اسدی:

مشکل ضعف تولید محتوا در مطبوعات

مطبوعات سنتی و روزنامه‌های ما نه فقط امروز، بلکه مدت‌هاست با مشکل شباهت‌داشتن به یکدیگر مواجه شده‌اند. به عبارت دیگر، در روزنامه‌هایمان عموما خیلی مطالب متفاوت از هم پیدا نمی‌کنیم و این مشکل دلایل مختلفی هم دارد که به تفصیل می‌توان به‌صورت موردی بیانشان کرد.


هادي خانيكي:

چهارسال‌حساس را پیش‌رو داریم/ ۶٠ درصد جامعه اصلاح‌طلبند

دکتر هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه‌ طباطبائی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات می‌گوید که شاید اگر به پژوهش‌های اجتماعی بهای بیشتری داده شود، برای تحلیل رفتارهای سیاسی جامعه با پیچیدگی کمتری روبه‌رو شویم. انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای شهر و رفتار رای‌دهندگان ایرانی و در مقابل اتفاقاتی که ممکن است تا چهار سال آینده باعث امید بیشتر یا دلسردی رای‌دهندگان سال ٩۶ شود.


نگاه قانونی به فعالیت تجاری کاربرانی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند؛

مجازی‌های گران

هر فعالیت تبلیغاتی در ایران باید بر اساس موازین اسلامی و قانونی جمهوری اسلامی ایران باشد و نمی‌توان خلاف این موارد اقدام به تبلیغات کرد تبلیغات باید بر اساس قراردادها صورت گیرد، شخصی که قصد انجام تبلیغات دارد با شخصی که تبلیغات را انجام می‌دهد باید طی تبیین یک قرارداد به توافق برسند.


نشست نقش فضاي مجازي در كمپين‌هاي انتخاباتي با سخنراني جلايي‌پور و خانيكي؛

رسانه‌ها نتوانستند جامعه را گمراه کنند/ جامعه ایران در حال خروج از بحران مدنیت و رسیدن به تفوق است

در نشست «نقش فضای مجازی در کمپین‌های انتخاباتی» که هفته گذشته در سالن انجمن جامعه‌شناسی ایران با سخنرانی هادی خانیکی، حمیدرضا جلایی‌پور و چند فعال فضای مجازی برگزار شد، درباره نقش و تاثیر فضای مجازی و گسترش آن به خصوص در ارتباط با انتخابات اخیر بحث شد.


فعالان عرصه کسب و کارهای نو؛

دولت یازدهم بسترساز رشد «استارت‌آپ‌»ها شد

پیش از انتخابات جمعی از فعالان حوزه استارت‌آپ‌ (کسب و کارهای نو) در یک بیانیه‌ از حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده و در بخشی از بیانیه خود عنوان کردند «چهار سال پیش که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شد، جامعه کسب وکارهای نوپای اینترنتی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات سال‌های سختی را پشت سر گذاشته بودند و تمام موانع دست به دست هم داده بود تا در عرصه‌ای که دنیا را متحول می‌شد با کمترین سرعت ممکن پیش رویم.


فرقانی با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته:

نشان دادن آرامش مجلس تاکتیک درست صداوسیما بود

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: شبکه خبر با پخش تصاویری از صحن علنی مجلس نشان داد که آرامش جریان دارد. این امر باعث می‌شود که میان مردم رعب و وحشت ایجاد نشود و من فکر می‌کنم رسانه ملی تاکتیک درستی به کار گرفته است.


صفحه اول روزنامه‌های پنجشنبه، 18 خرداد 96؛

یک روز بعد از ترور تهران؛ ویروسی که قوی‌ترمان کرد/ تهران در ردیف ۱۳ شهر قربانی داعش در جهان

اگر کشور را به بدن انسان تشبیه کنیم که داری اعضا و جوارحی است که سیستم‌گونه فعالیت می کنند. تروریسم به مثابه ویروس سرماخوردگی است که بدن را غافلگیر می‌کند؛ روزنامه‌های امروز ایران درباره ماجرای نیمروز یادداشت‌ها و تحلیل های متعددی به چاپ رسانده‌اند، می‌توان با مقایسه این صفحات و جملات دیدی از فضای ارتباطی کشور به‌ دست آورد.


نگاهی به یافته‌های یک پژوهش ارتباطی؛

گروه‌های اجتماعی و دموکراسی رسانه‌ای/ ارامنه از چه رسانه‌هایی استفاده می‌کنند؟

ارامنه هویت ایرانی خود را بر هویت قومی‌شان، مقدم می‌دانند و می‌کوشند تا در فضای واقعی، هویت قومی- مذهبی خود را حفظ و برجسته کنند. ارامنه ریشه‌های عمیق‌تری در فرهنگ ایران نسبت به فرهنگ ارمنستان دارند، لذا علاوه بر این که تمایل دارند در فضایی کاملاً ارمنی زندگی کنند، حاضر به ترک ایران نیستند.


ارزیابی محمد سلطانی‌فر، کارشناس رسانه از عملکرد انتخاباتی «جام جم»:

صدا و سیما به ریزش مخاطبان بی تفاوت است

ملی بودن، منافع همه مردم را دنبال کردن و منافع و خواست مردم را پوشش دادن، وظیفه‌ای است که امروز رسانه‌های اجتماعی آن را به عهده گرفتند. امروز صدا و سیما همه دیدگاه‌ها را منعکس نمی‌کند و تنها دیدگاه حاکم بر خود را به مردم القا می‌کند.


آرمان تاثیرگذاری بی‌سابقه فضای مجازی بر انتخابات را بررسی می‌کند؛

شب زنده‌داری مجازی‌ها

آخرین اظهار نظر مسئولان حکایت از این دارد که ۴۶‌میلیون ایرانی، فعال سایبری هستند. یک سال پیش تعداد ایرانیانی که گوشی‌های تلفن همراه هوشمند داشتند حدود ۴۰‌میلیون و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران حدود ۳۰‌میلیون بود. بر این اساس روزبه‌روز استفاده ایرانیان از فضای مجازی بیشتر شده و شاید به همین دلیل است که قدرت شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها نیز افزایش قابل توجهی داشته است.


نکوداشت 50 سال فعالیت مطبوعاتی «محمود مختاریان»، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار پیشکسوت؛

نیم قرن دلسوزی و دوندگی برای مطبوعات/ چراغ روشن تحریریه‌ها؛ سردبیر پنهان ما

«ایستاده»، «رونده»، «بشاش و بذله گو» و حرفه‌ای و کار کشته و نکته سنج. در طول حدود نیم قرن گام‌های بدون توقف محمود مختاریان در تحریریه‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها و مجلات ایران، آشنا‌ترین گام‌هاست. پله به پله، میز به میز از این سر تحریریه تا آن سر تحریریه می‌رود.


اعتیاد به گوشی،‌ دور شدن از واقعیت؛

دوربین ات را زمین بگذار

روزنامه ایران گزارشی از گرایش بسیار بالای افراد به ثبت و ضبط تمام لحظات زندگی با عنوان «دوربین‌ات را زمین بگذار» نوشته است که در آن به توصیف افرادی که در حال عکس گرفتن مداوم هستند، می‌پردازد.


صفحه 20 از 34« بعدی...10...1819202122...30...قبلی »