رئيس دانشکده‌علوم ارتباطات دانشگاه علامه، از رسانه‌های غیررسمی می‌گوید؛

نیاز به رسانه‌های رسمی از بین نخواهد رفت

رسانه‌های مجازی حریم آزادی بیان و مطبوعات را توسعه خواهند داد. به این دلیل که رسانه‌های سنتی اگر بخواهند مانند گذشته محدودیت‌های شدیدی را اعمال کنند، عملا مخاطب خودشان را از دست می‌دهند و ازدست‌دادن مخاطب یعنی نابودی یک رسانه؛ برای این‌که یک رسانه فقط با مخاطبش ارزش و اعتبار دارد؛ بنابراین حتما حریم‌های آزادی بیان و آزادی اطلاعات در رسانه‌های سنتی و رسمی رخ می‌دهد.


تحلیل تصمیم روزنامه پر نفوذ لبنانی برای توقف انتشار؛

جای خالی «السفیر» روی کیوسک مطبوعات عرب/ داستان روزنامه عربی که تیتر یکش را به فارسی زد

السفیر در آخرین سرمقاله خود نوشت: اقتصاد لبنان وضع خوبی ندارد و سیاست آن نیز این چنین است. بازتاب و تأثیر این وضعیت را می‌توان در مطبوعات مشاهده کرد.


محمدمهدی فرقانی:

نگاهی به مطبوعات ایران در سالی که گذشت

در بازبینی و مروری بر وضعیت مطبوعات ایران در سال ۹۵، چند نکته را از چند منظر می‌توان بررسی کرد. یادداشت دکتر مخدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در روزنامه جام جم در این زمینه را بخوانید؛


گزارشی از شبکه‌های اجتماعی و خانواده در آغاز سال نو؛

وقتی اینترنت هفت‌سین را بلعید

ما در نوروز با یک بازتولید فرهنگی روبه‌رو شده‌ایم و گوشی‌های هوشمند نه تنها کاربرد سفره‌های اعیاد و جشن‌ها را کمرنگ کرده‌اند، بلکه به نوعی آنها را بلعیده‌ و عید نوروز در صفحات مجازی پر است از تصاویر سفره‌های هفت‌سین رنگارنگی که فقط زیبایی دارند و دیگر نمی‌توانند ما را دور هم جمع کنند.


گفت‌وگو با پدر جدید اینترنت؛

ماموریت اصلی پروژه «اینترنت مردم‌محور» چیست؟

مدیر ارشد گوگل در این گفت‌وگو معتقد است: تیم «اینترنت مردم محور» متعهد شده با کمک به موسسات سرمایه‌گذاری زیرساخت و سازمان‌هایی مانند بانک جهانی، پروژه‌های اینترنتی زیرساخت را ارزیابی، سازمان‌دهی و اجرا کند و ابزارهای بومی، پایداری و مقرون به‌صرفه بودن را به‌عنوان ویژگی‌های کلیدی در گسترش مفید اینترنت می‌داند.


نشست «شریعتی و انسان، ملیت، هویت، ایران و اسلام» برگزار شد؛

خانیکی: برخی شریعتی را مولد اندیشه‌های داعش می‌دانند

هادی خانیکی با بیان اینکه شریعتی نوعی خوانش از گذشته دارد که می‌تواند بعضی از تهدیدهای در حال را کاهش دهد، گفت: امروزه به نظر می‌آید که جامعه ایرانی اعم از روشنفکران و آکادمیسین‌ها و غیره، کمتر افق روشنی در برابر خود می‌بینند و در این راستا دو راه‌حل به نظر می‌رسد، راه‌حل اول کوتاه مدت است و راه‌حل دوم، توجه به آثار شریعتی.


کنکاشی در «مرگ جان میزوگی»؛

نوستالژی، حافظه جمعی مشترک/ انسان مدرن به طنز زنده است

سوال این است که دلایل اصلی رسانه‌ای و اپیدمی‌‌‌‌ شدن موضوعی شبیه «مرگ جان میزوگی» در شبکه‌های اجتماعی چیست و این که فرهنگ عامه از این اتفاق استقبال می‌‌‌‌کند و خود به بازنشر این پیام‌‌‌ها‌‌‌‌ در فضای رسانه‌ای می‌‌‌‌پردازد، چیست؟


حشمت‌الله فلاحت پیشه:

فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در انتخابات

در انتخابات به طور طبیعی یکی از مسائل اساسی بحث شکل‌گیری فضایی است که به انتخاب اصلح توسط افراد کمک می‌کند. در شکل‌گیری چنین فضایی، رسانه‌ها نقش اساسی دارند و در شرایط متحول رسانه‌ای امروز در هر انتخاباتی ابزارهای نوینی وارد می‌شود که در گذشته مطرح نبوده است.


گزارش تصویری/

نشست تخصصی «پس از غبار پلاسکو» با حضور نماینده شورای شهر و معاون شهردار

نشست علمی_تخصصی «پس از غبار پلاسکو» با محوریت بازخوانی اخلاق رسانه‌ای در بازنمایی حادثه با حضور استادان رشته های مختلف، نماینده شورای شهر، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، معاون شهردار، مدیر مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.


عباس اسدی:

چشم‌انداز روشن رسانه‌های مکتوب

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی: در کشورهای دیگر مطبوعات هنوز جایگاه ارزشمندی داشته و کسانی که می‌خواهند اخبار مستند و موثق را به لحاظ منبع و اعتبار دریافت کنند، حتما در وهله اول به مطبوعات نوشتاری مراجعه می‌کنند و بعد رسانه‌های مجازی.


غلامرضا خواجه‌سروی:

همیشه نگاه دولت به «مطبوعات» کنترل افکار عمومی بوده‌است/ «مخاطب‌شناسی»، عامل موفقیت رسانه‌های غربی

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در جمع دانشجویان، به جریان‌شناسی رسانه‌ در ایران و جهان پرداخت و با بیان اینکه درصد از مطبوعات سیاسی هستند، گفت: از عهد قاجار، همه دولت‌ها به دنبال ابزاری از جمله مطبوعات برای بیان نقطه‌نظرات خود در جهت حفظ جامعه و افکار عمومی بوده‌اند.


در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی؛

بیانیه پایانی «دومین کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی» با عنوان مالکیت فکری

امیدواریم سومین کنفرانس حول محورهای کتابخانه‌های دیجیتالی؛‌ استانداردهای مدیریت اطلاعات، اقتصاد کتابخانه‌های دیجیتالی، کتابخانه‌های دیجیتالی یکپارچه، بهره‌گیری از امکانات رایانش ابری در خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی و مجموعه‌سازی و تولید محتوای دیجیتالی برگزار شود.


علیرضا پاکدهی:

تلویزیون در تبلیغات نمی‌خواهد به مخاطب عام توجه کند

آگهی‌های زیادی هرروزه در تلویزیون پخش می‌شود و همه آن‌ها سعی دارند به‌نوعی بر مخاطب نفوذ کنند و در نگاه یک مخاطب عام هر چه آگهی‌ها با دنیای واقعی‌ همراه‌تر باشد، اثر بیشتری خواهد داشت، اما آیا صداوسیما در قبول و پخش آگهی‌ها به چنین نکاتی توجه می‌کند؟


امیر نعمتی:

حقوق مالکیت فکری غیر قابل انتقال به غیر است

یک دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ماده ۳ قانون مالکیت فکری اظهار کرد: به طور اشتباه، روی جلد کتاب­های فیزیک که در بازار انتشار پیدا می ­کنند، نوشته شده «کلیه حقوق مادی و معنوی به ناشر تعلق می­گیرد»، در حالی که در حقوق مالکیت فکری، حقوق معنوی را غیر قابل انتقال به غیر تلقی می‌کنند و نمی ­توان این قانون را نقض کرد.


رضا بهبهانی مطرح کرد:

ابعاد حقوقی و علمی دانلودهای رایگان در ایران

یک پژوهشگر فناوری اطلاعات گفت: وقتی کتاب، فیلم، موسیقی و نرم‌افزاری خارجی بدون ریالی حق مولف به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می­ گیرد، تولیدکننده داخلی هم امیدی به بازار نخواهد داشت و در نتیجه فرصت توسعه برای کشور از دست خواهد رفت ودر زمانی که تمام حوزه­ نرم‌افزاری کشور ما تعرض به حق پدیدآورندگان خارجی است و این کار به هیچ عنوان خلاف قانون تلقی نمی‌شود، در این شرایط شدنی نیست که از مردم بخواهیم برای حقوق مصرف کننده داخلی احترام قائل شود .


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه مطرح کرد؛

«امانت الکترونیکی» و «محدودیت در نمایش» اهداف کتابخانه دانشگاه است

سید‌مهدی طاهری در همایش «کتابخانه‌های دیجیتالی و مالکیت فکری»، اظهار کرد: سیاست‌هایی را بر تولیدات خاص دانشگاه از جمله «پایان‌نامه‌ها» و «طرح‌های پژوهشی» به دلیل حقوق مالکیت فکری و حساسیتی که دارند، اعمال کرده‌ایم و به همین منظور کاربر نمی‌تواند دانلود کند و صرفا اجازه مشاهده دارد، همچنین «امانت الکترونیکی» و «محدودیت در نمایش» از جمله کارهایی است که در آینده انجام می‌شود.


رئیس مرکز توسعه ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال مطرح کرد:

تحقق رویای کوچک شدن دنیا به اندازه یک توپ بسکتبال

سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین کنفرانس ملی «کتابخانه‌های دیجیتالی» با عنوان مالکیت فکری گفت: طرح «شامد» با هدف اثبات مالکیت فرد دارنده محتوای دیجیتال در حال اجرا است.


خانیکی و راز دنیای «به درون خویش تبعیدشدگان»؛

مشکل فرهنگی ایران، ضعف در گفت‌وگو است/ فتح دروازه‌های تمدن، پشت نرده‌های خیابان‌

دکتر هادی خانیکی در نشست «توسعه ملی و مسئله گفت‌وگو در ایران» در دانشگاه کاشان، با بیان جهان‌بینی خود از توسعه ایران و ضرورت های آن گفت: اگر از من بپرسید که تجربه و زیسته تو چیست؟ من می‌گویم مشکل فرهنگی ایران، ضعف در گفت‌وگو است، مشکل اجتماعی ایران، ضعف در نهادهای مدنی و مشکل سیاسی ایران، ضعف در رقابت سیاسی و تحزب است.


صفحه 1 از 1212345...10...قبلی »